|
Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium DewanandSuriname
Interview Dewanand: Stop hindoeholocaust
foto 23 leeggeschreven bic pennen uit cel
Offeraar Sudesh Hira
Offercode wfor0292
Offerdatum 25 februari 2006
bron: Hindorama, mei/juni 2003, nummer 3, jaargang 4
Intern home: Lustrum herdenking poederbrieven Dewanand wfor1218
Dewanand:
"Als hindoeschrijver heb ik de karmische plicht om zuivere kennis
door te geven."
Begin mei vorig jaar (2002) werd de hindoegemeenschap
in Nederland opgeschrikt door een dreigbrief van de zogenaamde "Geheime
Cel van Al-Qaida Nederland", waarin een - achteraf onschadelijk gebleken
- poeder zat. Daarnaast bevatte de brief een kromme half Engelse, half
Nederlandse tekst die in zeer obscene taal de meest vreselijke dreigementen
uitte aan het adres van hindoes, in het bijzonder hindoemeisjes en hindoeorganisaties.
De schrik zat er bij velen goed in. Er waren vertegenwoordigers van hindoeorganisaties
die zich opsloten in hun huis en de straat niet meer op durfden. Weer
anderen zagen hierin een unieke gelegenheid om zichzelf te profileren
in de Nederlandse media. Hindoeorganisaties deden aangifte bij de politie.
Gaandeweg kwam er binnen de hindoegemeenschap het besef op dat de brief
wel eens uit eigen gelederen afkomstig kon zijn. Hindorama opperde die
mogelijkheid vorig jaar ook al in een gesprek met de voorzitter van de
Hindoe Raad Nederland (zie rubriek Varia in nummer 4/2002). En jawel,
niet lang daarna werd een 36-jarige hindoeman uit Delft opgepakt. De zaak
is inmiddels voor de rechter geweest en hij werd ontslagen van rechtsvervolging,
maar moest wel maximaal een jaar lang worden opgenomen in een kliniek.
Dewanand, zoals hij zichzelf liever noemt, zit er nu een maand. In een
gesprek met Hindorama wilde hij wel het een en ander kwijt over zijn actie.
Waarom heb je zo'n brief verstuurd?
Ik verkeerde vorig jaar in een crisissituatie. Het begon met het lezen
van literatuur waarin staat hoe door de tijden heen hindoes zijn uitgemoord
door moslims en hindoevrouwen in groten getale werden verkracht en vermoord.
In de jaren 1000-1525 ten tijde van de moslimoverheersing in India zijn
zo'n 80 miljoen hindoes vermoord. Het meest schokkend vond ik het boek
Genocide in East Pakistan/ Bangladesh. Daarin staat dat er drie miljoen
hindoes in Oost-Pakistan werden gedood. Dit
gebeurde in 1971 door het leger van Pakistan. Een passage die mij erg
aangreep, is wat er met de baby's gebeurde. Die werden in de lucht gegooid
door de Pakistaanse troepen en vervolgens op hun bajonetten opgevangen.
En nu gebeuren nog steeds wreedheden in, bijvoorbeeld, Bangladesh. En
de regering doet niets, de VN doet niets, het Amerikaanse leger ook niet.
En de Nederlandse regering stuurt asielzoekers terug. Ik probeerde deze
kwestie onder de aandacht van de hindoes in Nederland te brengen, maar
niemand luisterde naar mij. Ze wilden niet eens een dubbeltje geven voor
hulpverlening. Er was geen enkel medeleven en dat had ik wel verwacht.
Ik stond dus alleen met mijn gevoelens en was niet meer rationeel bezig.
Ik was kwaad, maar wist niet op wie. Ik uitte mijn kwaadheid op mijn eigen
volk, omdat er van die kant geen enkel begrip was. Zelf heb ik twintig
brieven per post verstuurd aan organisaties en via hen of via individuen
is de brief verder verspreid. Door kopieen te maken of via de website.
Er zijn organisaties die de brief nog steeds op hun website hebben staan.
Heb je met die brief de hindoes wakker geschud?
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik wilde mezelf wakker schudden. Ik ben een
individualist en bemoei niet zoveel met mensen. Ik ben schrijver, een
hindoeschrijver, en schrijf in mijn eentje. Meestal leest niemand wat
ik schrijf. Als ik bizar schrijf, komt er een bizarre tekst. Het verkoopt
beter. Als ik normaal schrijf, komt er een normaal boek. Kijk,
een brief alleen doet niemand kwaad. Een papiertje op zich kan toch geen
schade berokkenen? Het probleem is dat ik zelf niet wist wat ik
wilde bereiken. Zoals ik al zei, ik verkeerde in een crisissituatie en
was ontoerekeningsvatbaar. Met psychiaters heb ik er uitvoerig over gesproken.
Heb je spijt?
Ik kan niet anders dan toegeven dat het geen geweldig positieve actie
was. Ik ben ervoor voor de rechter verschenen en er is een vonnis geweest.
Nu zit ik hier in de kliniek om alles te verwerken. Ik zou best een en
ander informeel willen toelichten aan de hindoeorganisaties, maar niemand
heeft contact opgenomen.
Heb je zelf bedreigingen ondervonden vanwege je
actie?
Ik heb acht maanden in de cel gezeten en daar heb ik wel problemen gehad.
Iedereen wist wat ik had gedaan en er zaten veel moslims. Al-Qaida was
niet populair onder hen, maar mijn actie vonden ze natuurlijk niet positief.
Wat drijft je als hindoeschrijver?
Op school kreeg ik tijdens mijn lievelingsvak, geschiedenis, alles te
lezen over de moord op ruim 6 miljoen joden door Hitler. Maar er stond
niets over de holocaust van hindoes door moslims. Waarom ontkennen hindoes
de holocaust op hun eigen volk? Dat vraagt een schrijver als Koenraad
Elst zich ook af. Hindoes zijn zo oneerlijk, terwijl onze geschriften
zo exact en zuiver zijn. Waarom leren
hindoes hun kinderen de geschiedenis niet? De joden zetten wel
organisaties op en hebben de hele wereld duidelijk gemaakt: Never, never
again. Als wij onze eigen geschiedenis niet kennen, zal deze zich herhalen.
Hindoes moeten zichzelf opvoeden, en dat is het doel van mijn schrijven.
India heeft ook een onvoorstelbaar hoge beschaving gekend. Ik vind het
erg pijnlijk dat je op schiool niets erover leert. Je krijgt het idee
dat de blanken superieur zijn en wij apen. Dat mag niet meer gebeuren
met de hindoekinderen van nu. Wat me het meeste frustreert, is dat de
hindoes als groep in Nederland zullen uitsterven. Er is sprake van assimilatie
op grote schaal. De hindoecultuur verdwijnt:
familiebanden zijn al weg, bijna niemand spreekt meer het Sarnami of Hindi.
Het geloof is ook erg gematerialiseerd. Wie kent nog sloka's en mantra's?
Ik besef dat ik als schrijver een karmische plicht heb om zuivere
kennis aan anderen door te geven. De waarheid kan pijn doen, maar als
je de waarheid ontkent, dan ben je geen schrijver. Ik ben zelf islamitisch
opgevoed. Mijn moeder is moslim en vrij gelovig. Maar ik noem mij een
ex-moslim: volgens de islamitische wetten ben ik een afvallige moslim.
Ik ben nu een hindoe en houd me bezig met onderzoek naar de psyche van
de mens. Wat gelooft hij echt?
Heb je met anderen kunnen spreken over hetgeen
je dwarszit?
Ja, in de cel met een imam en in de kliniek met de humanist. Hindoepriesters
waren er niet om mee te praten. Ik zou graag met een hindoepriester spreken.
Wat zijn de gevolgen van je actie van vorig jaar
voor jou persoonlijk?
Nou, het feit dat ik hier zit, natuurlijk. Mensen uit mijn kennissenkring
hebben verschillend gereageerd. Sommigen vonden het jammer voor me dat
ik me zo voelde. In de cel heb ik mijn
schrijfwerk hervat. Vier manuscripten heb ik geproduceerd, waaronder een
kookboek, een boek over een vooraanstaande politicus en een boek met adviezen
aan buitenlandse criminelen om te voorkomen dat ze weer in de cel belanden.
Ook heb ik 202 brieven geschreven. (Hij wijst trots naar een pennenbakje
met tientallen lege pennen.) Ik heb zelfs mijn autobiografie tot het jaar
2000 al klaar.
Wat ga je doen als je hier uit bent?
Ik ben getrouwd en ga terug naar mijn vrouw om een nieuw leven te beginnen.
Verder heb ik nog, heel veel te schrijven.
(toegevoegde noot. De moeder van Dewanand overleed in juni 2003
en hij kon niet naar Suriname reizen om haar de laatste eer te betonen)
***
Intern home: Lustrum herdenking poederbrieven Dewanand wfor1218
Lees ook:
- Brief aan weekblad Vrij Nederland, d.d. 27 februari 2006
- Interview Dewanand: Stop hindoeholocaust
- Troost voor klotenegers - Rudie Kagie, Vrij Nederland
- Trap de negers uit Suriname
- Klote negers hebben Suriname verrekt
- Blank Sperma voor Afrika
- Reparatiewet AOW voor Surinamers
- (Eboek) Manifest: Shri Rama ka Desh
- Is de hel BLANK?
- Verkleuringswetten Nederland
- Open grenzen voor zwarte vrouwen
- Het vervloekte karma van de blanke
- Emigratieverbod blanke nederlanders
***
17. Teksten online ivm lustrum herdenking poederbrieven
Links INTERN
- Intern home: Lustrum herdenking
poederbrieven Dewanand wfor1218
- Specimen: Poederbrief Dewanand
hele tekst, d.d. 5 mei 2002
- Pleitnotie Dewanand voor Stichting
Werkgroep Agni, inzake misbruik Shiva, d.d. maandag 31 december 2001
- Workshop stenciltekst Vedic
Mathematics, hsfn congres hindoeisme en wetenschap donderdag 20 juni
2002
- Colloquium Hindoeïsme
en wetenschap, programmaboekje Hsfn, 20 juni 2002
- (cel gedicht), "De ritmische
duif"
- Hindoe-organisaties manen
tot kalmte, uit telegraaf d.d. mei 2002
- Heiligverklaring Dr. Wilhelmus
S. Pim Fortuyn
- Moslims hebben geen toekomst
- 13. Publieke reacties op internet
van poederbrieven
- Interview Dewanand: Stop hindoeholocaust
- `Extreem rechts op lijst Leefbaar
Nederland' (Algemeen Dagblad Binnenland, dinsdag 22 januari 2002 )
- Interview Dewanand, de Delftsche
Courant 25 januari 2002
- Extremisten op lijst Leefbaar
(Parool, d.d. maandag 21 januari 2002)
- Hindoe tegen Hindoes (uit
site KAFKA)
- AFZENDER NEDERLANDSE POEDERBRIEVEN
LEED AAN SCHIZOFRENIE, d.d. maandag 2 december 2002
Totaal 8 cel gedichten:
- (cel gedicht), "De ritmische
duif"
- 5.2. (cel-gedicht) 'Pot'
- 5.3. (cel-gedicht) 'Eenmansleger'
- 5.4. (cel-gedicht) 'Janmaat'
- 5.5. (cel-gedicht) 'Rita, benen wijd'
- (cel-gedicht) "Mijn stalen griet"
- (cel-gedicht) "Diwali 2002"
- (cel-gedicht) "Paradijs 2002"
Intern home: Lustrum herdenking poederbrieven Dewanand wfor1218
Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium DewanandSuriname
Alle rechten voorbehouden; All rights reserved
|
|