- Vertel eens waarom je in een Schepper gelooft?
Omdat het mijn leven zin geeft. Vroeger, vier jaar
geleden was ik een atheïst, zeer materialistisch en niet gelukkig.
- Is jou religie door jou zelf gekozen of niet?
Van huis uit heb ik een hindoeïstische achtergrond.
Mijn ouders en overige verwanten hebben mij niet veel geleerd over het
hindoeïsme. Ik heb zelf onderzocht hoe de diverse religiën in elkaar
zitten. Ik ken bijvoorbeeld: christendom, hindoeïsme, Islam, Bahai,
Shintoisme, Taoïsme, Boeddhisme, animisme, Odinisme, etc. Uiteindelijk
heb ik rust en energie gevonden bij Sri Sathya Sai Baba, de avatar van
Kali Yuga, dus ben ik overtuigd geraakt van de waarheid van de hindoeïstische
normen en waarden.
- Hoe oud is het hindoeïsme?
Meer dan 7000 jaar.
- Noem eens typische kenmerken van hindoes als individu?
Geweldloosheid en vreedzame strijd. {Volgens Bhagavad
Gita def. geweldloosheid (ahimsa):
echte geweldloosheid houdt in dat men niets doet waardoor enig ander
levend wezen, hetzij mens, dier of plant, nodeloos leed of angst ervaart,
of waardoor men zijn geestelijke vooruitgang bemoeilijkt.}
- Vertel iets over jezelf als gelovige hindoe?
Om te beginnen, wil ik u duidelijk maken dat ik
geen massamens ben. Ik ben een zeer individualistisch mens. Juist daarom
past het individualistisch getint hindoeïstisch denken het beste bij
mij. Het hindoeïsme heeft mijn horizon sterk verbreed en mij geïnspireerd
tot diverse goede handelingen.
- Hoe ga je om met het begrip reïncarnatie?
Volgens de hindoeïstische theorie is ieder levend
wezen een reïncarnatie van een ziel, het atman. De menselijke gedaante
is een bevoorrecht omhulsel, omdat je als mens de mogelijkheid hebt
om dichter bij de Schepper te komen en het rad van geboorte en dood
te verlaten. Voor mij is reïncarnatie geen dogma, maar slechts een oeroude
theorie om het complexe verschijnsel geboorte en dood te verklaren.
Het verrast mij dat er steeds meer wetenschappelijke boeken verschijnen
over het bestaan van een ziel, het atman. Het onomstotelijk wetenschappelijk
bewijs van het bestaan van reïncarnatie moet nog geleverd worden.
- Noem eens een persoonlijk probleem dat het hindoeïsme voor jou heeft opgelost?
De echtscheiding van mijn ouders heeft ervoor gezorgd
dat mijn leven heel ongewoon is verlopen. Sedert ik hindoeïstische principes
en gedragsregels ben gaan hanteren, is het kontakt met mijn vader hersteld.
Nu besef ik dat ik een reïncarnatie van een ziel ben en eigenlijk niet
door de wil van mijn vader en moeder op deze wereld ben en leef. De
Schepper, Altekrea (Almachtige Technische Kreator ; de expansie of vorm
van Brahman, die ik kan begrijpen en bevatten) heeft er feitelijk voor
gezorgd dat ik nu leef en bepaalde talenten heb. Ik denk heel abstract
over het begrip Schepper. Alleen het hindoeïsme biedt mij de mogelijkheid
om mijn inzicht en kennis verder te ontwikkelen, en zo vrijer en zorgelozer
te zijn. Het hindoeïsme is feitelijk een oeroude religieuze filosofie.
- Zou het beter gaan in de wereld als iedereen hindoe zou worden?
Het is onmogelijk om iedereen
tot hindoe te maken, omdat mensen iets kiezen en geloven naargelang
hun temperament, behoeften, intelligentie en inzichten. Dus deze vraag
is zinloos. Ik kan wel vertellen dat het begrip bekering niet voorkomt
in het hindoeïsme.
- Noem enkele aspecten van het hindoeïsme die jou goed bekend zijn, dan kunnen de mensen misschien daarover vragen stellen?
Reïncarnatie, de drie guna’s(sattva
guna(goedheid), rajo-guna(hartstocht en tamo-guna(onwetendheid)), de
expansietheorie van Brahman, de leer van Sri Sathya Sai Baba (diverse
boeken gelezen), de Bhagavad-Gita, e.d.
- Ter besluit: Heb je kritiek op hindoes?
Ja, veel hindoes zijn slechts in naam hindoeïstisch.
Ze hebben vaak geen enkele vers gelezen uit de Veda’s en de Bhagavad
Gita. En ze begrijpen niets van hun eigen religieuze normen en waarden.
Op dit punt vindt ik dat er sprake is van verval en achteruitgang. In
de hele wereld zie je dat er sprake is van achteruitgang. Doordat ik
onthecht ben van de wereld maak ik mij daar niet druk om. Ik ben niet
gereïncarneerd om de wereld en andere mensen te veranderen. Mijn eigen
plichten vervullen is het belangrijkst. Op microniveau help ik wel vaak
mensen die in de problemen zitten, zonder er iets voor terug te eisen
of te verlangen. Onbaatzuchtig handelen is een essentieel kenmerk van
religieus denken. Feitelijk is er geen verschil tussen de diverse gelovigen
van verschillende stromingen. Het gaat er om dat je in het leven goeie
en juiste handelingen verricht. Dit heet karma yoga. Je goeie daden
zijn voor de Schepper het meest waardevolst en niet je hebzucht of je
smeekbeden om meer te bezitten en beter te zijn dan anderen. Veel hindoes
maken zich schuldig aan egoïstisch denken en immoraliteit. Maar ja,
dat is een kenmerk van Kali Yuga, het tijdperk van verval, achteruitgang
en decadentie. Het volgende zal je wel raar vinden. Als ik kijk naar
hindoes dan schaam ik mij soms om mijzelf hindoe te noemen. Als ik kijk
naar wat de andere gelovigen, (moslims, christenen) doen dan schaam
ik mij om mijzelf een gelovige te noemen. En als ik kijk naar wat de
mens allemaal niet doet met de wereld (vervuiling, oorlog, uitbuiting,
slavernij, meedogenloosheid, etc.) dan wil ik helemaal geen mens meer
zijn.
- Wat is je slotwoord over het hindoeïsme?
De volgende vers uit de Bhagavad Gita daagt mij
uit om meer inzicht en kennis te verwerven, zodat ik de juistheid of
onjuistheid van deze vers kan aantonen: Vers Bhagavad Gita 9.2:
“Deze kennis is de bekroning
van alle onderricht, het geheimste van alle geheimen. Het is de zuiverste
kennis en omdat ze door realisatie rechtstreeks inzicht geeft in het
zelf, is ze de vervolmaking der religie. Ze is onvergankelijk en wordt
met vreugde toegepast.”