Home Podium Politiek Religie Hindoeisme Islam Suriname India Liefde Jongeren
Literair Poezie Zeepkist Gastenboek Links Disclaimer Contact

Kritisch Podium Dewanand

Suriname

Publicatie 35 jaar onafhankelijkheid Suriname

Offeraar       Dewanand
Offercode      wfor1286
Offerdatum     25 november 2010

"Vraag niet wat jouw land voor je gedaan heeft; stel jezelf de vraag,
Wat heb jij voor je land gedaan?"


Vandaag vieren wij, burgers, zonen en dochters van Suriname de onafhankelijkheid van ons land en hierom dacht ik van, laat mij eens iets publiceren. Ik wil speciaal stil staan bij het probleem van de mensenrechten in Suriname en zal dit kort analyseren in deze tekst.

Het koloniale verleden
Ten tijde van het koloniale verleden in Suriname was het heel slecht gesteld met de mensenrechten in dit land. De Hollandse machthebbers misbruikten de Afrikaanse immigranten, die met slavenschepen werden ingevoerd en vreselijk mishandeld werden. In Suriname werden deze arme Afrikanen gebrandmerkt en verkocht aan Hollandse en Joodse plantage eigenaren, die hen als slaven lieten werken in speciale concentratiekampen, welke men plantages noemden. Er was ruim vier eeuwen barbaarse slavernij in Suriname, tot het omstreeks 1863 werd afgeschaft en een nieuwe periode begon voor dit land.

Rond 1873 werden diverse immigranten uit India, China en Indonesië naar Suriname gebracht om op de plantages te werken als kontraktarbeiders, tegen een schandalig laag loon. Deze nieuwe immigranten uit Azië moesten de vrijgelaten Afrikaanse slaven vervangen en voor woekerwinsten zorgen voor de blanke Hollandse en Joodse plantage eigenaren. De immigratie uit India ging door tot de eerste Wereldoorlog, rond 1916 en werd toen gestopt. Toen was het lot van Suriname bezegeld, want het was multiraciaal en er waren al grote etnische tegenstellingen.

Na de Tweede Wereldoorlog verscheen Nederland opnieuw op het toneel in Suriname en dit ging door tot 1975. Er ontstonden diverse politieke partijen in Suriname die op raciale basis waren georganiseerd en dit verscheurde het hele land. Dit alles werd gewoon goedgekeurd door de Nederlandse machthebbers, want die wilden zo voorkomen dat Suriname zich ooit kon ontwikkelen. Uiteindelijk op 25 november 1975 werd de onafhankelijkheids verklaring getekend met Nederland en was Suriname dus officieel onafhankelijk. Maar de etnische verscheuring nam toe en ruim 40.000 Hindoestanen vluchtten angstig weg naar Nederland en lieten al hun bezittingen achter. De hele Surinaamse economie stortte in en er ontstond een periode van grote onzekerheid, gevolgd door grote stakingen.

De politici van het nieuwe Suriname voerden een zuiver raciale politiek dat veel leek op de apartheidspolitiek in Zuid Afrika. Jaggernath Lachman, Henck Arron en Pengel waren degenen die Suriname toen steeds sneller naar de verdoemenis hielpen en verder verscheurden. Dit ging zo door tot 1980.

Op 25 februari 1980 voerden jonge militairen een coup uit onder leiding van Desi Delano Bouterse en dit zorgde voor een flinke schok in heel Suriname, maar het betekende ook het einde van de raciaal gerichte politiek van de oude politieke partijen. Veel Hindoestanen waren naderhand best blij om deze coup want criminelen werden heel hard aangepakt. Bouterse was aanvankelijk een weke coupleider en moordde er niet op los.

Maurice Bishop van Grenada bezocht zijn vriend Bouterse in oktober 1982 en legde uit dat de Surinaamse revolutie te vriendelijk is. Bishop zei letterlijk: 'De reactionaire krachten zijn te sterk. Je moet je tegenstanders elimineren, anders doen zij het met jou'.

Zie ook mijn boek over een nieuwe toekomst voor Suriname.

Link boek bevrijding van Suriname:

  • (boek) 'Bevrijding van Suriname. Matchpoint voor Delano Desi Bouterse'
    A4 pages= 123 / Words= 48.771 / Epages= 63
  • Dit advies van Maurice Bishop veranderde Bouterse en hij besloot om vijftien politieke tegenstanders te elimineren in december 1982, waardoor de mensenrechten in Suriname geschonden werden. Tot op heden wordt Bouterse achtervolgd door de spoken van deze mensen en iedereen neemt het hem kwalijk. Maar wij moeten vooral niet vergeten dat het de barbaarse blanke Hollanders zijn die het meest gemoord hebben in ons arme land. Hoe kunnen wij ooit vergeten en vergeven dat de Hollanders ruim een half miljoen mensen hebben vermoord, gemarteld en verkracht sinds zij de macht overnamen in Suriname gedurende de koloniale tijd? Bouterse is slechts een zacht eitje vergeleken hierbij. Waarom zijn de Hollandse machthebbers nooit berecht door een internationaal tribunaal? Waarom hebben de nazaten van de Afrikaanse slaven nooit een cent vergoeding of smartengeld gekregen voor de koloniale misdaden van de blanke Hollanders? Al deze vragen moeten wij ons nu stellen, anders zijn wij verraders van onszelf.

    Ik moet D.D. Bouterse echt feliciteren met het feit dat hij president is van Suriname. De jeugd van Suriname gelooft in hem en zij willen werken aan een nieuwe toekomst voor dit land. Nu respecteert Bouterse de mensenrechten en hij staat toe dat hij berecht wordt volgens de wetten van zijn land. Maar wij moeten ons ook afvragen hoe Bouterse en zijn partij genoten denken over de rechten van homoseksuelen, lesbiennes en andersdenkenden. Ik hoop dat de NDP hard zal optreden tegen politici die deze minderheden discrimineren in een nieuw Suriname. Waar zijn wij mee bezig in Suriname in dit nieuwe millennium? Zijn wij echt onafhankelijk of nog steeds slaven van blanken?

    De toekomst van Suriname, volgens mij

    Het is nu duidelijk voor de hele wereld. Amerika en Europa zitten in een economische crisis en komen er maar niet uit. De groei stagneert en steeds meer mensen verarmen en verloederen in deze blanke meerderheidslanden. Maar de gekleurde wereld gaat heel hard vooruit. In China, India, Brazilië, Turkije, Nigeria en Zuid Afrika is de economische groei nu al meer dan zeven procent en het kan harder gaan als de wereldeconomie zich hersteld. De blanken vinden dit vreselijk, maar voor ons kleurlingen, zwarten, Hindoes, Chinezen, moslims en overige gepigmenteerden is dit goed nieuws. Dus is het ook goed nieuws voor Suriname, als land van gepigmenteerde mensen.

    Suriname kan flink profiteren van de stormachtige economische groei in India, China en Brazilië. Als Suriname een sterke industrie opbouwt en flink wat produceert dan kan het alles naar deze nieuwe superlanden exporteren en er miljarden dollars mee verdienen. Enige wat men moet doen in Suriname nu is investeren en produceren. Helaas heeft Suriname nu te weinig arbeidskrachten want het land is dun bevolkt. Dit kan men oplossen door vijf miljoen mensen uit India en China te laten immigreren en daar laten werken in bedrijven. De nieuwe regering moet dit plan in overweging nemen en er werk van maken. Zij moeten zich totaal los maken van de slaven-relatie met blank Nederland en echt onafhankelijk worden. Suriname is een zwart land en daarom moeten zij samenwerken met zwarte landen om te groeien en te produceren. India wil dolgraag samenwerken met Suriname en de binnenlandse markt openstellen. Dus moeten zij het gewoon doen.

    Reacties op deze tekst zijn van harte welkom. Zie het contact menu voor mijn mailadres. Ik wil een organisatie opbouwen om te werken aan een nieuwe toekomst voor Suriname en de hele Caricom en zoek mensen die hieraan actief willen meewerken. Ben je geïnteresseerd? Zo ja, stuur dan een mail naar mij en ik laat je meedoen in een nieuw Suriname. Mijn ideaal is Shri Rama ka Desh, als eerherstel van het oude Driestromenland, dat door blanken is vernietigd, verkracht en uitgebuit. Kies voor je eer en werk mee aan een nieuwe toekomst voor de zwarte mens. Mail mij snel, en wees nergens bang voor.


    Aanbevolen literatuur

    Jnan H. Adhin, 'Dharm-karm, inleidende Ethische Beschouwingen' (Dharm-karma, introductory Ethical views'), uitgave: Communicatiebureau Sampreshan i.s.m. St. Wereld Hindu Federatie Nederland, Zoetermeer, vierde druk 1996.
    Radjinder Bhagwanbali, 'Contracten voor Suriname' ('Contracts for Surinam'), Uitgeverij Amrit, Den Haag, 1996, proefschrift doctoraat examen Katholieke Universiteit Nijmegen.
    Jan Breman, 'Koelies, planters en koloniale politiek, Het arbeidsregime op de grootlandbouwondernemingen aan Sumatra's Oostkust in het begin van de twintigste eeuw', Foris Publications Holland, Dordrecht, 1987.
    Chan E.S. Choenni, Kanta Sh. Adhin (red.), 'Hindostanen, Van Brits-Indische emigranten via Suriname tot burgers van Nederland' ('Hindustanis, From British Indian immigrants via Surinam upto citizens of Holland'), uitgever Communicatiebureau Sampreshan, Den Haag, 2003.
    Dewanand, 'Bevrijding van Suriname, Matchpoint voor Delano Desi Bouterse', Lulu.com, ook als Eboek online gepubliceerd in april 2006 op Kritisch Podium Dewanand, http://www.dewanand.com, Delft.

    Kom, Anton de, 'Wij slaven van Suriname' ('We slaves of Surinam'), Uitgeverij Contact, Amsterdam/Antwerpen, eerste druk, 1934, tiende druk, 2001.
    Theo. E. Korthals Altes, 'Koninkrijk aan Zee. De lange vlucht van liefde in het Caribisch-Nederlands bestuur', Walburg Pers, Den Haag, 1999.
    R. Motilal Marhe en S. Mitrasingh, 'Mathura, Ramjanee en Raygaroo. Verzet tegen uitbuiting en onderdrukking in Suriname' , Stichting voor Surinamers, Den Haag e.o. (Brochure), 37 pagina's.
    Redaktie Lalla Rookh, Redaktie Aisa Samachar, 'Van immigrant tot emigrant, 110 jaar Hindostaanse immigratie', Stichting Lala Rookh Nederland, Utrecht, 1983.
    M. Schaay, 'De bewoners van onze overzeese gewesten. Volkenkunde en sociale geografie voor de middelbare school', W. Versluys (N.V.), Amsterdam, tweede druk 1940.

    Schoolmeester, E.C. de, 'Suriname en de Surinamers', De Schoolmeester, Utrecht, 1983.
    Ewald Vanvugt, 'Het dubbele gezicht van de koloniaal, Nederlands-Indie herontdekt', In de Knipscheer, Haarlem, 1988.
    Verhees, Fred, Satcha Jabbar, Pedro Arens, Lilian Tangali, 'De Nederlandse Ontwikkelingshulp aan Suriname: 1975- 1982', Stichting Wetenschappelijke Informatie (voorzitter Jack Menke), Paramaribo, 1985.



    Mooie hete Surinaamse meid met multiculturele kleintjes.
    Home Podium Politiek Religie Hindoeisme Islam Suriname India Liefde Jongeren
    Literair Poezie Zeepkist Gastenboek Links Disclaimer Contact

    Kritisch Podium Dewanand

    Suriname
    Alle rechten voorbehouden; All rights reserved