Home Podium Politiek
Religie Hindoeisme
Islam Suriname India
Liefde Jongeren
Literair Poezie Zeepkist
Gastenboek Links
Disclaimer Contact
Kritisch Podium Dewanand
Suriname
Zelfmoord hindostanen sterk toegenomen, een brede analyse
Offeraar Dewanand
Offercode wfor1255
Offerdatum 4 juni 2008
Om het zelfmoord probleem onder Hindostanen in Nederland
en Suriname eens te onderzoeken, besloot ik om een webresearch te doen
naar dit thema. Uit vele bronnen op internet vindt u hieronder een verslag.
Iedereen die het betoog wil aanvullen kan mij (anoniem) mailen,
waldo@wanadoo.nl
Inhoudsopgave
1. Binnen elke familie al een zelfmoord
2. Reactie 1, Ranjita, www.panditregister.nl
3. Pandits bevorderen zelfmoorden
4. Reactie 2, Chayaa, forum www.kaise.nl
5. Reactie 3 , Gunda, forum www.hindustani.nl
6. Hieronder een fragment uit een publicatie van Riagg over dit Hindostaans
zelfmoordprobleem.
7. Hieronder een citaat van de website bijeen.nl over dit delicate thema.
Hierin wordt de maagdelijkheideis wat onderzocht.
8. Hieronder een reactie op een discussiesite van NOS Headlines over zelfmoord
bij hindostanen.
9. Hieronder een oud artikel over het zelfmoordprobleem onder hindostaanse
meisjes, vanuit de site hindipunt.nl.
10. Hieronder enkele fragmenten van een expertmeeting over opvoeding binnen
Hindostaanse gezinnen op 14 juni 2007 in het Sarnamihuis te Den Haag
11. Betoog Dewanand over zelfmoord hindostanen
12. Slot betoog zelfmoord Hindostanen
13. Overige nuttige informatie over zelfdoding Hindostanen op Kritisch
Podium Dewanand
1. Binnen elke familie al een zelfmoord
Topic op forum was: Sterke toename zelfmoord hindostanen
De Nederlandse witte hulpverleners weten het al jaren, maar hebben verklaard
dat zij niet weten wat de oorzaken zijn en hoe het opgelost moet worden,
want problemen van inferieure kleurlingen interesseren hen feitelijk niet
echt. Het gaat in deze topic om de sterke toename van zelfmoord en parasuïcidaal
gedrag bij etnische Hindostanen in Nederland. Binnen elke familie is er
al een zelfmoord geweest en iedereen weet er vanaf. Maar omdat alles taboe
is, stopt men alles gewoon in de doofpot binnen de gesloten hindostaanse
gemeenschap. Niemand gaat na de zelfmoord onderzoeken wat het probleem
was van de betrokkene en praat er nooit meer over.
Vreemd is dat geen enkele hindostaanse organisatie een dodenlijst bijhoudt
van hindostanen die stierven door zelfmoord in onze huidige blanke barbaarse
maatschappij. Dit is echt vreselijk. Een oorzaak hiervan kan zijn dat
de hooggeplaatste hindostanen geloven dat alleen de lagere kasten zelfmoord
plegen en dat het hun karma is om dit te doen. In het algemeen vinden
rijke hindostanen zichzelf altijd van een hogere kaste en identificeren
zich met de hogere blanke kasten, die zij vaak vereren als hun lange witte
halfgoden.
Het wordt eens tijd dat de talloze hindostaanse organisaties
zich gaan bundelen, om de toename van de zelfmoorden binnen de hindostaanse
gemeenschap zelf op te lossen, zonder hulp of geld van blanken. Immers
blanken vinden het prima dat de inferieure hindostanen allemaal in een
crisis zitten en zelfmoord plegen, omdat blanken dit zelf hebben gecultiveerd.
Hindostaanse meisjes die parasuïcidaal
zijn worden vaak privé verkracht en seksueel uitgebuit door blanke
Hollandse mannen en juist hierdoor raken deze meisjes dieper
in de put en lossen dit vaak op met een zelfmoord, want hun eer en goede
naam zijn dan voorgoed vernietigd. Er moeten hulpverlenende instanties
komen voor meisjes op basis van de Hindoe Dharm beschavingswetten, want
wij moeten onze hindoe meisjes beschermen tegen seksuele uitbuiting door
de groter geschapen blanke barbaren in Nederland. Seksuele kontakten tussen
hindoemeisjes en blanken moet gewoon verboden worden, want ons hogere
hindoeras wordt hierdoor vervuild.
Ik roep alle Hindoeorganisaties op om het zelfmoord probleem onder hindostanen
zelf op te lossen en niet om te rekenen op geld en steun van de blanke
barbaren in dit achterlijk land. Wij moeten ons hindoeras zelf beschermen
en onze hindoemeisjes heropvoeden, zodat wij niet uitsterven of genetisch
vervuild worden door laagwaardige blanke genen. Een oplossing kan zijn
om Hindoemeisjes ook te verplichten om een hindoe hoofddoek te dragen
en om alle informele of seksuele kontakten met vieze blanke mannen te
verbreken.
Geef in deze topic je mening over dit hindoestaanse probleem.
Uiteraard verzoek ik iedereen om serieus te reageren en om te zoeken naar
een oplossing.
Dewanand
(noot: dit betoog werd een maand geleden geplaatst op zes hindostaanse
discussieforums, om eens te peilen hoe men zou reageren op dit taboethema.)
Hieronder enkele reacties van lezers op deze forums.
Reacties lezers op Hindostaanse forums.
2. Reactie 1, Ranjita, www.panditregister.nl
Door Ranjita
Datum 19 april 2008
Forum www.panditregister.nl
Topic was: Sterke toename zelfmoord hindostanen
De Hindoe organisaties kunnen moeilijk de hele Hindoestaanse gemeenschap
heropvoeden, want als er mensen zijn die zelfmoord plegen, zijn er ook
mensen die daarvoor de oorzaak zijn... Er zijn veel meer verkeerde zaken
in onze Hindoegemeenschap, maar dat betekent niet dat de Hindoe-organisaties
alles maar moeten gaan opknappen. De Hindoe-organisaties zijn niet verantwoordelijk
voor de karma van de mensen.
En wat denkt u? Dat Hindoes de hoogste persoonlijkheden zijn? Nou, dan
heeft u de boodschap van de Sanatan Dharm duidelijk niet begrepen.
Hulporganisaties helpen niet. Ik weet uit ervaring dat mensen in kwestie
door hun omgeving worden geïntimideerd dat ze niks aan de buitenwereld
moeten laten blijken. Hun ''eer'' kan bovendien geschaad worden. Mensen
in kwestie durven hierdoor vaak geen hulp te zoeken bij andere mensen
en zoeken hun hulp en troost in verslavende producten zoals alcohol en
drugs.
Het slaat nergens op wat u zegt.. Er bestaat geen Hindoe hoofddoek en
er mag geen scheidingslijn zijn tussen de mensen. Mensen moeten niet in
hokjes geplaatst worden, maar met elkaar om kunnen blijven gaan. Als
Hindoemeisjes gelukkig zijn met die blanke mannen, dan laat ze lekker.
Als ze problemen tegenkomen, zullen zij daar last van hebben..
Het is hun wil, waarom maakt u u druk om andermans karma? U kunt u natuurlijk
niet in andermans leven mengen. Laat iedereen zijn leven zelf bepalen.
U kunt ze slechts adviseren. Je kunt ze proberen de juiste richting op
te sturen, maar het doen moeten ZIJ, niet u. Bovendien werken geboden
en verboden niet. Als je iets verbiedt, gaan ze het juist doen. De praktijk
heeft allang uitgewezen dat verboden en geboden niet werken.
Posting in zelfde topic van Ranjita op d.d. 13 mei 2008
De Sanatan Dharm is geen ras, het is een Dharm. Een Dharm die je in je
hart draagt. Je kan iemand niet dwingen om Haar te volgen. Als er geen
geloof in of liefde voor Haar in iemands hart zit, hoe kan diegene Haar
dan volgen? Diegene wordt dan geen volger van de Sanatan Dharm, maar van
de Satan Dharm (de wet van Satan).
Bron site:
http://www.panditregister.nl/applications/forum/viewtopic.php?t=71
http://www.panditregister.nl
3. Pandits bevorderen zelfmoorden
(Ik plaatste deze tekst op vrijwel alle hindostaanse forums om te
checken wat de reacties waren en vermeld hieronder enkele reacties)
De meeste pandits keuren het goed als een hindostaan zelfmoord pleegt,
want dan kan hsij in een hogere levensvorm reïncarneren na hsijn
dood. Pandits redeneren vaak van:
Het is je karma, ga maar dood en pleeg
zelfmoord
Binnen de hulpverlening is dit al bekend en hierom vinden velen het Hindoeïsme
een barbaars en primitief geloof, veel erger dan de islam. Door dit alles
bevorderen pandits het aantal zelfmoorden binnen de geïsoleerde hindostaanse
gemeenschap.
Vooral als een hindoemeisje geen maagd meer is en niet getrouwd is, proberen
pandits zulke voor het huwelijk ontmaagde meisjes aan te zetten tot zelfmoord,
omdat dat beter zou kunnen zijn voor hen karma.
Er moet snel iets gedaan worden tegen al deze barbaarse praktijken van
pandits uit de Hindostaanse gemeenschap. Een sanctie zou kunnen zijn om
hen een verbod op te leggen om als pandit te fungeren of om hen onmiddellijk
het land uit te zetten, want zulke lui horen gewoon niet thuis in een
modern land.
Geef in deze topic je mening over dit hindoestaanse probleem.
Uiteraard verzoek ik iedereen om serieus te reageren en om te zoeken naar
een oplossing.
4. Reactie 2, Chayaa, forum www.kaise.nl
Door Chayaa
Datum 15 april 2008
Forum
www.kaise.nl
Topic was: Pandits bevorderen zelfmoorden
Dewanand,
Heel raar dat je zegt dat pandits dat doen. Iedereen weet namelijk dat
het voor je paramatma juist niet goed is om zelfmoord te plegen nu dit
niet goed is voor je ziel en de ziel voorop staat in de Hindu-dharma.
De Upanishad begint al bijv met (vertaald): ' Those who
commit suicide go to the other worlds (after their death), which are covered
by utter blinding darkness and are the living places of demons.'
En zo zie je overal in de Hindu-dharma geschriften terugkomen hoe slecht
het wel niet is voor je ziel, de grote slechte karma die je hiermee opbouwt
voor in de toekomst, als je atma hatya pleegt (er wordt zelfs gesteld
dat je zo in de geestenwereld komt). Atma hatya = adharma.
Juist een pandit zou op de hoogte moeten zijn van het vorenstaande. De
meesten zijn dat dan ook.
Daarom ben ik het met je eens, dat pandits die alsnog een verkeerde boodschap
overgeven hierover, vooral gezien hun functie en invloed, gestraft moeten
worden.
Groet
Chayaa
Bron site forum kaise.nl
http://forum.kaise.nl/forum/index.php?topic=101330.0
www.kaise.nl
5. Reactie 3 , Gunda, forum www.hindustani.nl
Door Gunda
Datum 30 april 2008
Forum
www.hindustani.nl
Topic was: Pandits bevorderen zelfmoorden
Pandits lullen teveel en mensen laten hun reilen en zeilen zelf over
aan ze. En het zelfmoordpercentage ligt zo hoog, omdat de meesten meer
vrijheid willen dan ze krijgen/aankunnen. Dat is gewoon het probleem.
Ieder1 wil westers modern leven... En pandits zijn allemaal oplichters.
Dat is niet iets van alleen nu
Bronsite
http://www.hindustani.nl/_forum/viewtopic.php?t=3861
www.hindustani.nl
6. Hieronder een fragment uit een publicatie van Riagg
over dit Hindostaans zelfmoordprobleem.
(begin citaat)
Crisisteams jeugdzorg grote steden krijgen navolging
De 24-uur per dag bereikbare crisisteams van de bureaus Jeugdzorg in
de regio Rotterdam, Amsterdam, Haaglanden en Zuid-Holland krijgen landelijk
navolging. De meeste Jeugdzorgbureaus in Nederland zijn nu bezig vergelijkbare
crisisinterventieteams op te richten om kinderen ook na kantoortijd en
in de weekenden noodhulp te kunnen bieden. Dat blijkt uit een rondgang
langs de bureaus door de redactie van het NRC Handelsblad.
Hindostaanse gezinnen grootste groep
De grootste groep allochtone cliënten bij bureau Jeugdzorg Haaglanden
wordt gevormd door Hindostanen. "Het is ons bekend dat onder Hindostaanse
meisjes een verhoogde kans op zelfmoord aanwezig is", zegt Van Sasse-van
IJsselt. "We proberen zo veel mogelijk rekening te houden met de
culturele achtergrond en met name met de normen en waarden van de ouders.
We proberen ook af te stemmen op hun opleidingsniveau, hun sociale vaardigheden
en hun economische situatie. 'De' allochtoon of 'de' Hindostaan
bestaat natuurlijk niet. Er zijn veel individuele verschillen.
Daarom proberen we een hulpverlener te vinden met wie het klikt in het
contact met de ouders en de jongere," legt Van Sasse-van IJsselt
uit.
Uit beeld
Of de interventies succesvol zijn, is voor de medewerkers van bureau
Jeugdzorg niet goed te overzien. Wel is bekend dat de problemen enige
tijd na het ingrijpen in de ogen van het crisisteam worden "gebagatelliseerd"
door Hindostaanse gezinnen. Na enkele weken haken de ouders af in het
hulpverleningsprogramma van bureau Jeugdzorg. Zij hebben dan bemiddeling
in eigen kring gevonden en raken uit beeld. Er is dan ook geen evaluatie
meer mogelijk bij de eindrapportage. Het bureau Jeugdzorg Haaglanden heeft
onderzoekers van de Universiteit van Utrecht opdracht gegeven om de methoden
van crisisopvang te evalueren zodat de manier van werken indien nodig
kan worden aangepast. Eind dit jaar worden de eerste resultaten van dit
onderzoek verwacht.
(einde citaat)
Bron Riagg
http://www.client-riagg.nl/docs/detail.php?view=actueel&id=270
7. Hieronder een citaat van de website bijeen.nl over
dit delicate thema. Hierin wordt de maagdelijkheideis wat onderzocht.
(begin citaat)
EER, SCHANDE, SCHAAMTE, RESPECT
HET CEMENT VAN TRADITIONELE CULTUREN. Het zijn overblijfselen uit traditionele
culturen: de sociale concepten familie-eer, schande, schaamte en respect.
Sommige moslims menen dat ze bij hun geloof horen, anderen zeggen dat
dat juist niet het geval is. Maar wat houdt dit ingewikkelde begrippencomplex
eigenlijk in?
Belang van maagdelijkheid
Saida el Hantali, oprichtster van Het Spiegelbeeld, inloophuis voor Marokkaanse
meisjes, hekelt dit roddelen waarbij degene over wie wordt gesproken in
haar eer wordt aangetast. "Het is een negatief gevolg van familie-eer.
Een meisje moet bijvoorbeeld bewijzen dat ze nog
maagd is voor een huwelijk, omdat ze anders geroddel krijgt. Omdat
maagd zijn heel belangrijk is voor haar eer. Maar je moet elkaar toch
gewoon kunnen vertrouwen?"
Omdat de positie van ongehuwde meisjes wordt bepaald door hun maagdelijkheid,
moet die beschermd worden tot ze gaat trouwen. De sociale druk daarbij
is groot. Hier ligt een grote ongelijkheid met jongens, bij wie maagdelijkheid
eigenlijk niet belangrijk wordt gevonden. Hoe belangrijk maagdelijkheid
voor een vrouw kan zijn, blijkt onder meer uit de Marokkaanse huwelijksakte.
Onder de status van de man staat zijn beroep, bij de vrouw staat vermeld
of ze maagd is of niet.
Is vooral het gedrag van vrouwen essentieel voor de familie-eer, het zijn
de mannen die er de verantwoordelijkheid voor dragen. De schande en schaamte
treffen hen het hardst, want zij worden erop aangesproken. Familie-eer
is dus vooral een mannenaangelegenheid met de reputatie van vrouwen als
belangrijke inzet. Daar kunnen vrouwen slachtoffer van worden, bijvoorbeeld
doordat ze de deur niet uit mogen van hun man. Voorstanders van het kort
houden van vrouwen leggen dit vaak als volgt uit: er is zeer veel respect
voor de vrouw en ze dient dan ook beschermd te worden door de man.
Vertrouwenspersoon Shaama Tewarie vertelt dat dit een probleem is in onder
meer de Hindostaanse gemeenschap. "Als je zoiets naar buiten brengt,
krijg jij de schuld", vertelt ze. En als een meisje bijvoorbeeld
slachtoffer is van seksueel misbruik, proberen de ouders dat op te lossen
door haar uit te huwelijken aan een tweederangs huwelijkskandidaat. Zo'n
meisje wordt zo dus nog een keer slachtoffer.
In traditionele samenlevingen ben je zonder eer sociaal
dood. Mensen praten niet meer met je en negeren je volkomen:
je bestaat niet meer. Om dit te voorkomen, worden vaak ingrijpende oplossingen
gebruikt om de eer te herstellen. Zo kunnen ouders hun dochter verstoten
als ze menen dat zij de familie-eer heeft geschaad. In extreme gevallen
gaat het herstellen van eer met bloed gepaard. Mensen kiezen bijvoorbeeld
voor zelfmoord, omdat de schande te groot is om te dragen. Of een man
kan de eer redden door degene die de schande heeft veroorzaakt te doden.
In dit geval is er sprake van eerwraak.
(einde citaat)
Bron: website Bijeen
http://www.bijeen.nl/actueel.phtml?itid=179
http://www.bijeen.nl
8. Hieronder een reactie op een discussiesite van NOS
Headlines over zelfmoord bij hindostanen.
Geplaatst op vrijdag 28 september 2007 02:19 door Romano
Bij hindoestanen staat het zelfmoord hoog, want mijn ouders zijn hindostanen.
Maar de ervaring om te leven met ze .dan kan je wel zeggen ik stap uit
het leven.want alles wordt van je afgepakt.ik kan wel zeggen je leef als
een dode in die huis.en de pandits <priester>die lopen god aan te
bidden en de satan.bel maar een pandiet die plundert je leeg en toch weten
de hindostanen niet wat hun bijbelse boek inhoud.oplichters zijn ze .regering
moet die mensen aanpakken.ze zeggen ook pandit eet geen vlees maar loop
wel op de wallen.hahahahahhh..
Bron site NOS headlines
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_message/40327
9. Hieronder een oud artikel over het zelfmoordprobleem
onder hindostaanse meisjes, vanuit de site hindipunt.nl.
(begin citaat)
Hindoestaanse meisjes vaak ongelukkig...
h.p.nl algemeen nieuws | 26 Oktober 2004 | 22:26:06
Vandaag stond het volgende bericht in het AD. Ik kan alleen maar zeggen
dat het een trieste zaak is !
bron: hindustani.nl / AD.nl
Hindoestaanse meisjes zijn meer dan gemiddeld ongelukkig
over hun leven. Ze proberen drie tot vier keer zo vaak zelfmoord
te plegen als hun Nederlandse leeftijdgenoten en twee keer zo vaak als
Turkse en Marokkaanse meisjes. Dat blijkt uit een onlangs gehouden onderzoek
van de GGD in Den Haag, waar 60.000 Hindoestanen leven.
In Den Haag gaat het om zeker 200 pogingen per jaar. Vooral gebrek aan
vrijheid, familiedwang en een slechte communicatie met de ouders spelen
een rol.
De GGD ondervroeg 30 Surinaams-Hindoestaansen van 15 tot 19 jaar over
hun leven, omdat crisisdiensten in steden met veel Hindoestanen vaak te
maken krijgen met mislukte zelfmoorden.
Deze problemen komen voort uit het grote belang dat de Hindoestaanse
gemeenschap hecht aan maagdelijkheid. Maar ook het niet willen trouwen
met de partner die de ouders hebben uitgekozen, dwingt de meiden tot hun
wanhoopsdaad. Deze zaken spelen ook bij de Turkse en Marokkaanse gemeenschap.
Toch is de nood onder Hindoestaansen groter.
Maatschappelijk werker Tjandrika Rangoe weet hoe dat komt. "De
Hindoestanen hebben een mooi plaatje op te houden van een geslaagde, geïntegreerde
en welvarende gemeenschap. Maar onder de oppervlakte broeit heel veel.
Het taboe het daarover te hebben is erg groot. Ze willen de vuile was
niet buitenhangen. Bovendien is poging tot zelfmoord een ingeburgerde
manier met wanhoop om te gaan. Je ziet het bijvoorbeeld vaak in de Indiase
Bollywood-films."
Rangoe krijgt dagelijks te maken met wanhopige meisjes en soms ook jongens
die naar flessen azijn of slaappillen grijpen om een einde te maken aan
hun leven. Toch willen ze volgens de maatschappelijk werker niet dood.
"Het is een laatste poging begrip en aandacht te vragen voor de onmogelijke
positie waarin ze verkeren. Ze zijn ingeklemd tussen hun traditionele
achtergrond en de moderne westerse samenleving. Sommigen zijn helemaal
geïsoleerd van de buitenwereld."
Door de hechte sociale controle vraagt niemand om hulp, constateert Rangoe.
"Ouders schamen zich voor hun familie. De kinderen willen hun familie
weer niet te schande maken. Iedereen houdt iedereen in de gaten. Zolang
niemand praat en hulp vraagt, komt de gemeenschap niet vooruit."
De Hindoe Raad Nederland luidt de noodklok over het probleem. Voorzitter
T. Bissesur is verontrust. "35 kinderen van 12 tot
15 jaar hebben de afgelopen jaren zelfmoord gepleegd. Dat is alarmerend
en schokkend. Er moet veel meer geld komen voor hulpverlening."
De gemeente Den Haag trekt naar aanleiding van het onderzoek 25.000 euro
extra uit voor het bijscholen van hulpverleners en docenten om de problemen
eerder te herkennen.
(einde citaat)
Bron site
http://hindi.punt.nl/?a=2004-10
10. Hieronder enkele fragmenten van een expertmeeting
over opvoeding binnen Hindostaanse gezinnen op 14 juni 2007 in het Sarnamihuis
te Den Haag
(begin citaat)
Opvoeding binnen de Hindostaanse gemeenschap
Notitie voor de expertmeeting voor professionals en intermediairs uit
de Hindostaanse
gemeenschap op 14 juni 2007 in het Sarnamihuis in Den Haag
De bovengenoemde context bestaat ook uit ouders en anderen uit de directe
omgeving met een Hindoe of Moslim achtergrond. Maar ook uit de socialiserende
Bollywoodfilms en uit de sturende sociale code "manai
ka boli" (wat zullen mensen wel niet zeggen).
Wil men de ouders meekrijgen dan dient ook hun positie bestudeerd te worden.
Hoe komen de ouders ertoe hun dochters zo strak te houden en te overbeschermen?
Waar zijn ze bang voor? Hoe gaan zij om met het leven in verschillende
culturen, op zo'n wijze dat het de 'normale' puberteitsproblematiek bij
hun kinderen versterkt? Waarom herhalen de moeders bij hun dochters wat
ze zelf hebben meegemaakt? Wat komt erbij kijken voor de ouders om de
overstap te maken van een bevelscultuur naar een onderhandelingscultuur?
Veel initiatieven zijn stuk gelopen omdat Hindostanen graag vasthouden
aan het beeld van succes; hard werken, studeren, gelukkig trouwen en kinderen
krijgen. Problemen worden opgekropt of met alcohol weggespoeld. Erover
praten is taboe. Daarmee zet je jezelf of je familie te kijk. De druk
wordt alsmaar groter volgens een woordvoerder van de Hindostaanse gemeenschap.
De vrijheden van de westerse cultuur botsen met de strenge regels thuis.
Alleen uitgaan? Met een Nederlands vriendje
thuiskomen? Ouders bij agressie en/of mishandeling van repliek
dienen? Uitgesloten!'
Een Hindostaanse geestelijke ziet een groeiende kloof binnen de gemeenschap;
Zij die openheid zoeken en zij die traditiegetrouw de zaken binnenshuis
willen houden. Maar openheid brengt volgens hem ook de nodige risico's
mee. 'Hindostanen houden van dramatiek en theatraliteit. Het gaat er dan
om de waarheid achter al die problemen te vinden.' Dat lukt niet door
de ouders te wijzen op de problemen of ze dwingend te vragen hun kinderen
meer vrijheid te geven. Daarmee stigmatiseer en zet je de jongen of het
meisje voor schut. Ze weten heus wel dat ze zaken onderdrukken! Het gaat
er niet om de vuile was buiten te hangen, maar ze schoon te krijgen. Dat
doe je door tijd te nemen, te signaleren en met de ouders te spreken over
hun motieven, waarom zijn ze zo beschermend?
Daarnaast is het hoge zelfmoordpercentage onder Hindostaanse
jongeren wel het meest alarmerende signaal. Jaarlijks gaat het
alleen al in Den Haag en omgeving om zeker tweehonderd zelfmoordpogingen
per jaar. Dit probleem komt niet alleen voor bij tieners maar ook al bij
kinderen tot 12 jaar. Er zijn verhalen bekend waarbij jongens en meisjes
van 8 jaar al een zelfmoordpoging ondernemen. Imams en pandits zijn vaak
de eersten die een telefoontje krijgen na een zelfmoordpoging.
De sociale controle in de gemeenschap is hoog. Cultuur,
gezin, taal, India en Suriname zijn sterke
bindende factoren. De pandit speelt een belangrijke rol als voorganger.
Gemengde huwelijken tussen Hindostanen en anderen komen voor, hoewel niet
veel. Er zijn
verwaarloosbaar weinig huwelijken tussen Hindoes en moslims. Er wordt
nog vrij veel gedacht vanuit "hoe denkt de familie". Uithuwelijking
komt haast niet meer voor, maar gekoppeld wordt er nog vrij veel. De huwelijken
die daaruit voortkomen worden gearrangeerde huwelijken genoemd.
Ook dit draagt ertoe bij dat zich binnen de Hindostaanse families conflicten
op het gebied van het behoud van eigen cultuur en aanpassing en integratie
voordoen.
Het is van groot belang oog te hebben voor de specifieke identiteitsontwikkeling
bij de jeugd. De Hindostaanse jongeren komen in vergelijking met autochtone
leeftijdsgenoten voor extra moeilijke taken te staan: de loyaliteit naar
de ouders toe, het verscheurend heen en weer geslingerd worden tussen
de verschillende normen en waarden waar ze dag in dag uit in verkeren,
het verkeren in een spagaat, schipperen met de andere socialisatie in
een groepsgerichte cultuur, waarbij de boodschap is "samen met de
groep ben je iemand, alleen ben je verloren."
Notitie opvoeding binnen de Hindostaanse gemeenschap, Meander, juni
2007, versie 1
19
Bijlage 3: Lijst van namen
Lijst met namen van vertegenwoordigers van Hindostaanse zelforganisaties
en sleutelfiguren die per mail,
telefonisch of per brief zijn benaderd, positief hebben gereageerd op
het projectvoorstel Hindostaanse ouders en opvoeden van Meander en ook
een bijdrage wilden leveren aan de expertmeeting.
1. dhr. S. Algoe (St. Insaniyat, Zoetermeer)
2. mw. Ramdaras (St. Sitara, Amsterdam)
3. mw. Annie Jahangir (Aasra, Den Haag)
4. pandit Datadin (Asan, Den Haag)
5. pandit Attry Ramdhani (Ram mandir)
6. Mahinder Parbhoesingh (St. Agnie, Den Haag)
7. Mitra Rambaran (Hindustani tv)
8. Mila Ramdhari (buurthuis SamSam, Den Haag)
9. Urmila Khodabaks (opvoedkundige, bestuurskundige, Den Haag)
10. Raj Ramcharan (Forum)
11. Mw. Ahmad (Ahmadiyya Moslim vrouwenvereniging, Zoetermeer)
12. Urmila Lachhunsingh (pandita, Den Haag)
13. Shartia Thakoerdat (opbouwwerk Rotterdam)
14. Usha Oemrawsingh (bedrijfsarts)
15. Bina Makhan (coördinator statushouders provincie Noord-Holland)
16. mw. Shairmohamed (moskee, Den Haag)
17. Cherryl Sewpersad (Unit Intercultural, Den Haag)
18. Krishna Autar (onderwijskundige, Zoetermeer)
19. Bea Sewpersad (St. Roshni)
20. Kajaal Bachoe (JIT)
(einde citaat)
Bron: pdf publicatie, downloaden via onderstaande deeplink
http://stmeander.kpnis.nl/pdf download/opvoeding_binnen_de_hindostaanse_gemeenschap.pdf
11. Betoog Dewanand over zelfmoord hindostanen
Allereerst moet ik opmerken dat de keus voor migratie en vestiging in
een vreemd westers land automatisch zal leiden tot andere rolpatronen
binnen het eigen geloof, familie en cultuur. Hier moeten Hindoes en moslims
wel rekening mee houden en zich aanpassen of overwegen om te remigreren.
Taboe cultuur Hindostanen
Hindostanen houden ervan om hun kop in
het zand te steken en te doen alsof zij heel succesvol en geweldig zijn.
Het vereren van de godin Laxmi is heel belangrijk bij veel Hindoes,
want dan krijg je veel geld en materiele weelde. Feitelijk duidt dit erop
dat Hindostanen in Nederland behoorlijk materialistisch zijn en geen oog
meer hebben voor bijkomstigheden of falen. Wie faalt wordt meedogenloos
verstoten binnen de hindostaanse gemeenschap, want het is dan je karma
om te lijden en soms adviseren Hindoestanen zo iemand zelfs om zelfmoord
te plegen.
Een mooi voorbeeld van de taboe cultuur van Hindostanen ben ikzelf, want
op mijn site worden alle Hindostaanse taboes totaal opgeblazen. Ja,
waarom zouden Hindostaanse meisjes niet mogen uitnaaien
met grootgeschapen blanken, vanaf hun dertiende, om stevige seksuele ervaring
op te doen? Of waarom zou je jouw hindostaanse dochter
van dertien geen vibrator cadeau mogen geven op haar jaardag, om
haar alvast te leren genieten van seks en om de geheime diepten van haar
lichaam te verkennen? In de beestachtige blanke Hollandse cultuur is dit
heel normaal en men doet helemaal niet moeilijk over de seksuele kontakten
van hun jonge dochtertjes. Blanke Hollanders laten zelfs seksvriendjes
thuis logeren en luisteren gezellig mee, als hun jonge blanke dochter
in de avond flink uitgenaaid wordt in haar kamer thuis. Maar ja, seks
is absoluut taboe bij Hindostanen en zelfs het woord kut of vagina mag
je niet opschrijven of uitspreken, want dan ben je direct een viezerik.
De Hindostaanse maagd
Vrij vaak draait het bij zelfmoord van Hindoe en moslimmeisjes om dat
ene vliesje tussen hun benen, het befaamde maagdenvlies. Het is echt ongelooflijk
om te onderzoeken hoe groot de invloed van dit stukje vlees tussen de
benen van een meisje is op vele religiën en culturen. De eerbaarheid
van een hele familie of een heel ras hangt soms af van dit ene vliesje.
Meisjes moeten trouwen als gave maagd en zijn na ontmaagding altijd tweederangsburgers.
Hoe moeten wij hiermee omgaan in een westerse maatschappij, waar seks
gewoon gezien wordt als een gezellig experiment in bed zonder enige verplichtingen
of bindingen. Kunnen wij onze meisjes nog dwingen om maagd
te blijven en weg te kwijnen als preutse, saaie,
vaginistische grietjes, die de hele dag aan zelfmoord denken?
Seksen voor het huwelijk
Seks is zo een beetje het allergrootste probleem van tieners uit alle
culturen. Het ontwikkelen van een eigen seksuele identiteit is heel moeilijk,
want er zijn heel veel extremen en overal is seks zichtbaar in de samenleving.
Hindostaanse jongens kunnen wel volop experimenteren met de blanke meisjes,
die overal en met iedereen naar bed gaan en vanaf hun dertiende flink
uitnaaien, wat heel normaal is in de blanke beschaving. Maar
Hindostaanse meisjes worden nog aan de ketting gehouden en staan dag en
nacht onder (mobiele) controle van hun hele familie, want vrij uitnaaien,
met jan en alleman, is immers verboden. Ja, waarom zijn hindostanen
ooit naar Nederland gekomen, als vluchtelingen uit Suriname? Hier wonen
betekent automatisch dat je jouw religieuze en culturele identiteit maar
dumpt en je aanpast.
Jouw dochter zal hierom ooit
verliefd worden op inboorlingen en naar seks verlangen met de inheemse
blanke mannen, die vaak groter geschapen
zijn en betere minnaars zijn. Waarom zou je jouw hindostaanse
dochter nog aan de ketting moeten houden in dit land? Waarom zouden wij
de geweldige Hindostaanse cultuur nog moeten beschermen? Er is welvaart
en je dochter moet toch genieten van haar leven. Of wil je dat zij ongelukkig
wordt en zelfmoord pleegt?
Sociale controle van Hindostaanse meisjes is een van
de oorzaken van hun parasuïcidaal gedrag. Men controleert
vooral het seksleven van deze meisjes op een paranoïde manier. Veel
Hindostaanse meisjes hebben hier genoeg van, want vanaf hun jeugd zijn
zij helemaal modern en westers opgevoed. Al deze arme hindostaanse meisjes
hebben nooit iets zinnigs geleerd over de geweldige Hindoebeschaving of
over de islam en zijn dus op en top westers, en vaak gewoon modern blank
tussen hun benen. Deze meisjes hebben
dus gewoon een blank westerse kut en zijn helemaal geen hindoe of moslima.
Dus is het dan geen wonder dat zo een meisje dan ook een vrij en
ongeremd seksleven wil en ook gewoon af en toe wil uitnaaien met hele
groepen wilde, blanke mannen, ergens in een anoniem hotel of tijdens vakantie.
De meeste hindostaanse meisjes hebben
immers nooit iets geleerd over de geweldige hindoe
dharm en zijn hierin ook niet geïnteresseerd. Wat heb
je immers aan zo een raar, achterlijk geloof in een modern westers land,
vol lekkere grootgeschapen blanke mannen, die je lekker kunnen doorboren,
als je daarover fantaseert. Waarom zouden Hindostanen hun dochters nog
langer aan de ketting moeten leggen, terwijl zij zelf ook helemaal geen
ene reet weten over hun geweldige Hindoe Dharm. Het is toch hen eigen
keus om weg te vluchten uit Suriname, vanwege lafheid, angst en impotentie.
En een laffe, kleine, zwakke hindostaanse
man is seksueel niet aantrekkelijk voor de krasse, vroegrijpe Hindostaanse
meiden van onze tijd. Hierom dumpen deze meiden deze inferieure
jongens en kiezen een groter geschapen man van een ander ras.
Nadere informatie over de psychische problemen van Hindostanen in het
Nederlandse taalgebied is te vinden in mijn boek, 'Moord op allochtonen',
welke binnenkort ook online op het Kritisch Podium Dewanand gepubliceerd
zal worden.
(boek)
"Moord op allochtonen"
Is een Holocaust de toekomst van allochtonen en moeten
zij daarom allemaal vluchten voor 2020? paperback Royal 421 pag. 24,77
euro, rubriek: Geschiedenis en politiek
12. Slot betoog zelfmoord Hindostanen
Ik maakte enkele maanden geleden mee dat maar liefst
drie familieleden van mijn vrouw op een dag gecremeerd werden na een zelfmoord
in Suriname en was erg in de war. Maar ja, wat kan ik eraan
doen, want misschien was het immers hun karma om op deze manier te sterven.
In het algemeen redeneren hindostanen ook zo en zeggen van,
'het is je karma, om te sterven door zelfmoord,
rot op, zoek het uit en sterf maar'
en zijn er dan ook snel mee klaar. Zo simpel denken Hindostanen er eigenlijk
over na. Meestal worden mensen met psychische problemen gewoon verstoten
binnen de bekrompen hindostaanse gemeenschap en raken hier dieper door
in de put.
Onderling zijn Hindostanen behoorlijk intolerant en verstoten snel iemand
die afwijkt, gestoord is, homo is, of die gewoon anders is. Eigenlijk
is er maar een harde norm in de hele Hindostaanse cultuur:
De stijve heteronorm,
studeren, werken, veel geld verdienen, een strikt monogaam heterohuwelijk,
zwijgen als het graf over je problemen, mooi weer masker ophouden en
lijden tot je op een dag afgeleefd, uitgeblust en kapot bent en zelfmoord
pleegt, waarna alle problemen opgelost zijn, want
dit was immers je karma.
In de blanke Hollandse maatschappij is deze stijve heteronorm
eigenlijk allang verlaten en gedumpt. Vrijwel alle blanke mannen,
die ik heb gekend, ondergaan op een gegeven moment een soort biseksuele
of homoseksuele levensfase en krijgen soms zelfs toestemming van hun eigen
vrouw, hoewel het wel in het diepste geheim gebeurt. Seksualiteit en even
over de grens kijken is heel normaal bij blanke Nederlanders en er zijn
eigenlijk nooit echte schuldgevoelens, die tot psychische problemen leiden.
Een blank meisje kan even seksen met een hele groep buitenlandse mannen
tijdens een vakantie en raakt hierdoor niet in een crisis en haar familie
bemoeit hier niet mee, zelfs als zij er zelf bij waren. Even
seksen is net een kopje koffie bij blanken en alles is dan toegestaan,
zonder enige verplichtingen.
Seks is nog steeds een vreselijk taboe bij Hindoes en
moslims en men houdt krampachtig vast aan het ideaalbeeld van de stijve
heteronorm, alsof dat verplicht is gesteld door het geloof, de tradities
en de eeuwenoude cultuur. Ja, zouden Allah en de miljoenen Hindoe
goden en godinnen dit echt zo willen? En wie gelooft nog in heilige teksten
van duizenden jaren geleden. Denk hier eens logisch over na. Waarom zou
je deze oude heilige boeken moeten geloven, terwijl je nu ijskasten gebruikt,
die vroeger niet bestonden? In ons high tech tijdperk kan je toch niet
meer leven volgens de normen van duizenden jaren geleden, toen er geen
mobiele telefoons en televisies waren. Leven in twee uiterste werelden
kan leiden tot een gespleten persoonlijkheid en paranoïde gedrag
veroorzaken. Zowel Hindoes als moslims zouden hier wat beter over moeten
nadenken. Willen zij dit niet, dan is remigratie naar hun zandwoestijn
misschien een betere optie, weg uit de blanke barbaarse, oversekste wereld.
13. Overige nuttige informatie over zelfdoding Hindostanen
op Kritisch Podium Dewanand
Arya Dewaker maakt zelfdoding
onder hindostanen bespreekbaar
uit de ware tijd 02-2005
Preventie van zelfdoding in de
eigen omgeving
Drs. S. Harinandan Singh, Ayurveda Therapie Centrum
Disclaimer Dewanand
Deze tekst met offercode wfor1255 is een zuiver offer van kennis aan Altecrea
en is ongenaakbaar, waardoor er geen rechten of verplichtingen aan ontleend
kunnen worden, omdat het nu hetzelfde is als prasad en heilig is.
***
Home Podium Politiek
Religie Hindoeisme
Islam Suriname India
Liefde Jongeren
Literair Poezie Zeepkist
Gastenboek Links
Disclaimer Contact
Kritisch Podium Dewanand
Suriname
Alle rechten voorbehouden; All rights reserved
|