Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium DewanandSuriname
Betoog Religie en burgerschap (Gemeente Den Haag,
Shri Rabin S. Baldewsingh)
Offeraar Dewanand
Offercode wfor1224
Offerdatum 29 augustus 2007
Postadressering
Aan: Gemeente Den Haag
t.a.v. Shri Rabin Baldewsingh
Postbus 12600
2500 DJ Den Haag
Gemeente Den Haag en het Haagse College organiseerden op 15 juni 2007
een openbare discussie in Den Haag over het thema 'Religie en Burgerschap',
onder verantwoordelijkheid van Rabin S. Baldewsingh, Wethouder Burgerschap,
Deconcentratie, Leefbaarheid en Media. Om een bijdrage hieraan te leveren
vanuit mijn kennis en expertise, als onderzoeker en criticus van de multikul
heb ik onderstaand betoog op schrift gesteld. De tekst van de uitnodiging
is in bijlage 1 opgenomen. In mijn betoog beantwoord ik de gestelde vragen
en probleemstellingen, vanuit Hindoe fundamentalistisch oogpunt.
Ik kon helaas niet gaan naar de discussie wegens drukke werkzaamheden
en kan nu pas na twee maanden alles op schrift stellen en opsturen naar
de betrokkenen. Ondanks deze vertraging geloof ik dat mijn verlate bijdrage
toch enig nut heeft.
De hele onderstaande tekst is gepubliceerd op het Kritisch Podium Dewanand,
http://www.dewanand.com
Inhoudsopgave
1. Wetenschap religie en hersenactiviteit
2. De probleemstelling en de vragen van de discussie
2.1. Wat zijn de maatschappelijke activiteiten van religieuze en levensbeschouwelijke
instellingen?
2.2. Hoe bereiken we groepen die tot nu toe relatief weinig participeren
(jongeren, bepaalde groepen Haagse migranten)?
2.3. Welke rol kan uw instelling spelen bij het bevorderen van burgerschap?
2.4. Wat zijn de grootste problemen/uitdagingen voor de samenleving?
2.5. Waar liggen de kansen?
2.6. Wat heeft u van de gemeente nodig?
3. Problematisch burgerschap
4. Isolatie politiek Hindostaanse mandirs
5. Remigratie als oplossing? Hoe? Wat? Extreem rechts.
6. Radicalisering en burgerschap
Bijlage 1: Tekst uitnodiging, Religie en Burgerschap
1. Wetenschap religie en hersenactiviteit
De nieuwste inzichten in de werking van ons brein zijn erg verrassend.
Nuttig om te lezen.
Theory of Physics Explains Human Patterns
Why does a railway network look like a river? Why do the streets of old
Rome look like a leaf? Because whether their shape is determined by the
interactions of molecules or the choices made by individual humans, all
of these systems of flow are governed by a relatively simple new principle
of thermodynamics.
Source: Physorg.com science: physics: tech: nano: news
Direct deeplink to whole story:
http://www.physorg.com/news100885716.html
Forgetting helps you remember the important stuff, psychologists
say
For the first time, Stanford researchers using functional magnetic resonance
imaging (fMRI) have discovered that the brain's ability to suppress irrelevant
memories makes it easier for humans to remember what's really important.
Source: Physorg.com science: physics: tech: nano: news
Direct deeplink to whole story:
http://www.physorg.com/news100355263.html
2. De probleemstelling en de vragen van de discussie
Nu volgt een korte uiteenzetting van antwoorden op de vragen die tijdens
deze discussie aan bod kwamen.
2.1. Wat zijn de maatschappelijke activiteiten van religieuze
en
levensbeschouwelijke instellingen?
Bij de Hindoe bevolking fungeren de mandirs als ontmoetingsplaatsen van
gelijkgezinden en als gezamenlijke gebeds- en meditatie ruimten. De pandits
verzorgen lezingen, vaak in het Hindi, een vreemde taal voor veel Hindoestanen,
om hun achterban te onderwijzen in het Hindoeïsme. Ook voltrekken
de pandits huwelijken, en regelen informeel religieuze diensten bij hun
achterban. Bij overlijden zijn het vaak pandits die de rouwverwerking
ondersteunen en ook praten met de nabestaanden, vaak onbetaald en uit
medeleven.
Bij de islamitische bevolking is het min of meer ook zo geregeld als
bij de Hindoes, alleen is er veel minder participatie van jongeren bij
de religieuze diensten, vaak in het Arabisch of Urdu, een taal die niet
goed beheerst wordt door jongeren.
Er is dus sprake van een taalbarrière bij Hindoes en moslims met
betrekking tot de communicatie met hun geestelijke leiders. Ook is de
drempel om contact te leggen vaak heel hoog, want er is een feodale hiërarchie.
Het is vaak niet mogelijk om per email of brief een moeilijke of kritische
vraag te stellen, wat vaak tot veel onbegrip leidt bij de gehele gemeenschap.
Vaak leidt kritiek tot verstoting uit de eigen islamitische of hindoeïstische
kaste en familie.
Momenteel is er in toenemende mate communicatie tussen de geestelijken
en de achterban via internet forums, maar ook hier is er een groot taboe
op kritische vragen en ongewensten, zoals mij, worden vaak direct geband
of IP geblockt. Dit remt de modernisering en vooruitgang van beide religieuze
tradities in het ontwikkelde Nederland, waardoor zij een kennisachterstand
oplopen, ook ten opzichte van hun herkomstlanden.
Religieuze organisaties van Hindoes en moslims stellen zich te weinig
vernieuwend en innovatief op en verliezen daardoor het contact met de
postmoderne Nederlandse samenleving. Hun achterban vergrijst nu steeds
sneller en de jongeren vervreemden of weten geen raad met het leven in
twee uiterste werelden. Men zou zich meer open moeten stellen voor critici
en vernieuwers uit de eigen gelederen en minder afhankelijk moeten worden
van blank subsidiegeld.
Ik zal aan het eind wat meer uiteen zetten over de islamitische organisaties,
die nu het mikpunt zijn van laster en kritiek in de dominante witte maatschappij.
Gelieve mijn betoog door te sturen naar alle islamitische organisaties,
om een brede dialoog op te starten en correcties teweeg te brengen. Als
Hindoe geloof ik heilig in het harmoniemodel binnen een heterogene samenleving,
waarbij men verplicht is om van elkaar te leren en naar elkaar toe te
groeien. Fusies moeten ook samengaan met genetische vermenging, via gemengde
huwelijken en bevruchting van elkaars geloofsovertuiging. Dit helpt om
conflicten in de toekomst te verminderen en heeft een genetisch verjongend
effect.
2.2. Hoe bereiken we groepen die tot nu toe relatief
weinig participeren
(jongeren, bepaalde groepen Haagse migranten)?
Er zijn veel etnische groepen die inderdaad in een isolement zijn beland,
vooral door de toegenomen vreemdelingenhaat vanuit de witte meerderheid.
De oorzaak hiervan ligt op het hogere politiek ideologische niveau, maar
wij moeten de slachtoffers als individuen benaderen.
Ik pleit voor een zelfaktiveringsstrategie, vooral van jongeren. Geef
hen meer speelruimte om zelf hun lot en ontwikkeling te bepalen. De motivatie
om zelf vooruit te gaan moet vanuit hun eigen innerlijk komen en niet
uit een potje subsidiegeld van een blanke organisatie of overheid. De
etnische jongeren, vooral die van niet-westerse origine moeten zelf hard
werken om iets op te bouwen, geheel op eigen kracht en vooral door elkaar
onderling te ondersteunen en te motiveren. Teveel gratis geld remt vaak
het persoonlijk initiatief en vermindert de strijdlust om het zelf uit
te zoeken, op georganiseerde en gedisciplineerde manier.
De jeugd is de tijd van energie, fighting power en bloei. Dit heb ik
zelf doorlopen en ik heb er altijd zelf voor gezorgd dat ik fit, sterk
en gezond bleef in mijn jeugdjaren, om te kunnen knokken voor mijn toekomst.
Jongeren uit etnische groepen moeten dit dus zelf kunnen in Nederland,
waar de ontplooiings kansen stukken ruimer zijn. Als je achterblijft of
mislukt dan is het hoe dan ook vaak je eigen keus en je eigen schuld.
Verwacht dan niet dat een 'blanke' gemeente of overheidsorgaan jou even
uit de put zal helpen en ga niet klagen dat je gediscrimineerd wordt,
want dan bewijs je je eigen onmacht en incompetentie. Klagen helpt niet,
begin gewoon opnieuw en probeer het net zolang, tot het je op een dag
zelf lukt.
Het Hindoeïsme heeft een jong mens heel veel te bieden, vooral op
het gebied van personal empowerment en geestelijke kracht. Hindoes hebben
honderden heilige boeken, die stuk voor stuk juwelen van hogere kennis
zijn en vaak de persoonlijke groei ontzettend stimuleren. Dus elke jongere
in Nederland kan hiervan profiteren. Ook Turkse, Marokkaanse, Antilliaanse,
Surinaamse en andere niet-hindoestaans etnische jongeren moeten eens gaan
snuffelen in de rijke Hindoe literatuur, want zij zijn niet-westerlingen
en al deze oude boeken zijn geschreven door niet-westerlingen. Zoek de
inspiratie in de niet-westerse literatuur en blijf net zolang zoeken tot
je iets vind dat je rust en kracht geeft. Het Hindoeïsme is momenteel
de enige echte religie die bloeit en verder groeit met een ontzaglijke
snelheid, bijna gelijk aan dat van de reguliere wetenschap. En ik geloof
er heilig in dat het Hindoeïsme elk menselijk wezen, ongeacht ras
of afkomst iets waardevols te bieden heeft. Als jong mens moet je kiezen
voor een geloof dat sterk, krachtig en vitaal is en dat jouw leidt naar
rust en hogere inzichten.
Het lezen van Hindoeïstische boeken betekent nog
niet dat je bekeerd zal worden tot het Hindoeïsme, nee, je kiest
dan zelf voor een levenslang groei- en verlossingsproces, dat je zal verrijken.
De rijkdom van het Hindoeïsme geven wij Hindoes nu gratis weg aan
de hele wereld, omdat onze geestelijke en filosofische rijkdom oneindig
is. Een ieder mag ervan genieten en ieder mens heeft er hoe dan
ook recht op nu en in de verre toekomst. Op het moment dat je een goed
mens bent, dan ben je automatisch gegroeid tot een Hindoe en dan kan je
alles op eigen kracht realiseren, want zelfrealisatie is een van de hogere
geheimen van het Hindoeïsme, wat heel goed verwoord is in het heilige
boek, de Bhagavad Gita. Elk mens ter wereld moet eens proeven van de zoete
melk en nectar uit dit universele heilige boek.
Ik zou ervoor pleiten om religieuze organisaties te verplichten om elke
kritische vraag van jongeren te beantwoorden en deze openbaar te maken
in publieke organen, zoals kranten en internet sites. Juist deze verplichting
kan leiden tot een ontzettende vooruitgang binnen de niet-westerse religiën
in Nederland, zoals het Hindoeïsme en de islam. Kruisbestuiving van
religiën onderling moet bevorderd worden, want isolatie leidt alleen
tot meer problemen en doemdenken of extremisme, vooral bij kansloze jongeren.
Kansloze etnische jongeren moeten zelf beseffen dat zij hun kansen zelf
moeten scheppen en niet moeten wachten op geld van een blanke staat. De
relatief hoge welvaart in Nederland schept ruime mogelijkheden om iets
te bereiken op eigen kracht, als je maar doorzet en niet hele dag gaat
luieren of rondhangen. Ook blanke jongeren moeten op eigen kracht iets
bereiken in deze blanke maatschappij en moeten ook onderaan beginnen,
met hun carrière. Schep dus je eigen kansen in je leven, wat ik
ook altijd heb gedaan.
2.3. Welke rol kan uw instelling spelen bij het bevorderen
van burgerschap?
Het Kritisch Podium Dewanand, url http://www.dewanand.com heb ik in vier
jaar tijd, zonder een cent blank subsidiegeld, ontwikkeld tot de grootste
website van een (hindoe)schrijver in een blanke meerderheids natie. Mijn
website is nu in brede kringen bekend en is zelfs ontdekt door de NRC
afgelopen week. Helaas heeft de NRC mijn website ten onrechte bestempeld
als extreem rechts, anti islamitisch en anti Semitisch, omdat zij, als
bekrompen 'blanken' niet in staat zijn om de complexe teksten en (14)
boeken (totaal nu 1,2 miljoen woorden tekst in ruim 1600 Epages) erop
te doorgronden, vanuit hun traditionele 'blanke' arrogante, racistische
en discriminerende motieven. NRC bewijst nu opnieuw hoe achterlijk, discriminerend
en bekrompen 'blanken' zijn in Nederland.
Het Kritisch Podium Dewanand kan een rol spelen om vele kansloze etnische
jongeren een nieuwe kijk op de niet-blank-westerse denkwereld te bieden.
Ook jongeren uit islamitische gezinnen kunnen op mijn website hun denk-
en geloofswereld verruimen en wijzer worden. Hindoeïstische literatuur
is altijd geestverruimend en niet haatdragend of bekrompen. U zou hierom
mijn website kunnen promoten of mij kunnen benaderen om teksten te ontwikkelen
voor uw doelgroep, geheel vanuit mijn onbaatzuchtige motivatie om andere
mensen te helpen om een menswaardig bestaan op te bouwen.
Mijn publicatieorgaan is in brede kringen bekend en ik ga mij nu oriënteren
op het Engelstalige gebied om grotere groepen te bereiken, vooral in de
niet-westerse wereld. Indien u een platform nodig heeft voor uw doelgroep
dan kunt u mij benaderen, om samen te werken, vanuit interdisciplinair
oogpunt.
2.4. Wat zijn de grootste problemen/uitdagingen voor
de samenleving?
Als ik mij beperk tot de gemeente Den Haag dan constateer ik dat de problemen
vooral liggen op het vlak van ongelijke kansen, maar dat jongeren uit
etnische groepen hier ook zelf voor verantwoordelijk zijn en zelf hun
kansen moeten leren scheppen. De uitdaging ligt dus op het vlak van zelfaktivering
met zo min mogelijk financiële en organisatorische 'blanke' middelen.
Ik benadruk hierbij dat de gemeente Den Haag ver over de grenzen moet
kijken en ook de remigratie optie voor etnische jongeren met een niet-westerse
achtergrond moet benutten om hen te activeren, met behoud van opgebouwde
inkomens rechten, zoals een aangepaste uitkering of huursubsidie. In de
herkomstlanden zijn er vaak grotere mogelijkheden tot ontplooiing met
minder rassendiscriminatie en meer kansen voor mensen met jonge energie
en een wil om iets te bereiken.
Ik pleit er ook voor om jongeren uit etnische groepen een stage of werkervaringsjaar
te bieden in hun herkomstland en hen dan op een soepele manier te laten
remigreren, met behoud van alle inkomensrechten, voor minstens twintig
productieve levensjaren, conform de regels van de Westerse verzorgingsstaat.
Wij niet-westerse migranten zijn nu te talrijk in Den Haag en wij dienen
onze numerieke oververtegenwoordiging zelf te verminderen, door op grote
schaal te remigreren, liefst georganiseerd, naar onze herkomstlanden,
waar er grotere kansen tot ontwikkeling en ontplooiing bestaan, mede vooral
door de revolutionaire groei van vele niet-blanke Emerging Markets, zoals
India, China, Brazilië, Kenia, Indonesië, Maleisië, enz.
In harmonie leven volgens Hindoeïstische leefprincipes betekent,
volgens mij, ook vrijwillig vertrekken uit Nederland omdat de 'blanke'
meerderheid dit nu eist en verlangt. Dit is geen rassendiscriminatie,
maar een zelfgekozen zelfcorrectie en ontlasting van de openbare middelen
van bestaan. Ik zal hierover nog veel meer onderzoeksmateriaal publiceren
op het Kritisch Podium Dewanand.
2.5. Waar liggen de kansen?
Aangaande etnische niet-westerse jongeren, ook die met een islamitische
achtergrond, geloof ik dat de kansen liggen in hun jeugdige energie, vitaliteit
en levenskracht. In principe hebben deze jongeren geen enkele grootschalige
steun nodig. Nee, zij moeten gewoon leren om zelf hun kansen te scheppen
in de rijke en dynamische Westerse maatschappij, waar alle kennis bijna
gratis beschikbaar is in databanken en openbare bibliotheken. Via het
internet kan nu elk jong mens een heel goedkope zelfstudie kiezen in het
buitenland en zelf hsijn kansen scheppen.
Elk jong mens moet leren om op gedisciplineerde wijze door te zetten
en om een vak te leren, ondanks alle problemen. Elk probleem dient als
een uitdaging voor de jeugdige energie beschouwd te worden, en als Hindoe
geloof ik dat elk probleem overwonnen kan worden met kennis uit het heilige
geschrift de Bhagavad Gita of een ander hoogwaardig Hindoe geschrift.
Jongeren kunnen liever kiezen voor een Hindoe geschrift dan voor een Joods,
Christelijk of islamitisch geschrift, voor geestelijke kracht, omdat Hindoeïstische
of beter gezegd Vedische literatuur tijdloos, zuiverend en bewustzijnsverruimend
werkt. Elk mens, ongeacht etnische afkomst, met kennis uit een hoger Vedisch
geschrift zal altijd succesvoller en energieker zijn, dan iemand met onvolmaakte
kennis uit een Joods, Christelijk of islamitisch geschrift. Vele vooraanstaande
wetenschappers en denkers hebben dit reeds ervaren.
Jongeren uit etnische minderheden moeten dus leren en beseffen dat zij
nu verplicht zijn om zelf hun kansen te scheppen, juist door hier zelf
voor te kiezen en vooral door koppig vol te houden en door te zetten.
De Amerikanen hebben hierover een spreekwoord dat alsvolgt luidt:
If at first you don't succeed, try, try
again.
Dit kunnen etnische niet-westerse jongeren dus leren van Amerikanen.
2.6. Wat heeft u van de gemeente nodig?
Als de gemeente mijn werk wil steunen dan heb ik een nationale publiciteitscampagne
nodig om het Kritisch Podium Dewanand aan het brede publiek te presenteren.
Dit zal niet meer kosten dan 5000 euro voor advertenties in de nationale
media en op internet.
3. Problematisch burgerschap
Er is nu sprake van een toegenomen isolement van vele etnische groepen.
Vooral de vele islamitische minderheden hebben nu zichzelf geïsoleerd
en participeren bijna helemaal niet meer in de reguliere samenleving.
Men heeft zich opgesloten in vele duizenden kleine islamitisch etnische
kasten en dit leidt nu tot problematisch burgerschap bij velen onder hen.
Als reactie hierop neemt de discriminatie van hun alleen maar toe, dus
het probleem wordt groter. Ik onderzoek deze zorgwekkende ontwikkeling
in multicultureel Nederland al vijftien jaar.
De zelfgekozen isolatie van vele etnische
groepen kost teveel geld en levert netto een heel negatieve opbrengst
op, voor de hele maatschappij. Ik onderzoek nu hoe ik hier op een
nette manier iets aan kan veranderen. Dit probleem is vooral ook heel
groot en ernstig, omdat er ook sprake is van een zelfgekozen taalisolement,
ook van de nieuwe generatie, want die heeft het Nederlands vaak ook niet
als moedertaal en zit dus in een driedubbel isolement. Hier moeten wij
snel wat aan doen anders kan het goed mis gaan, met de etnisch religieuze
minderheden uit niet-westerse maatschappijen. De vreemdelingenhaat en
het racisme zijn explosief gestegen en ook voelbaar op het micro sociale
leefniveau van alledag.
Verder meer over mijn oplossingen.
4. Isolatie politiek Hindostaanse mandirs
Binnen vrij veel Hindoemandirs, zoals Ram Mandir, Sewa Dhaam, Asan
enz. is het nu gebruikelijk om toespraken en religieuze preken in moeilijk
Hindi te houden. Ik vind dit een zorgwekkende ontwikkeling binnen de hindoestaanse
gemeenschap en pleit ervoor om hier op harde manier iets tegen te doen.
Religieuze organisaties hebben niet het recht om hun achterban te isoleren
van de reguliere Nederlandse samenleving. Hindi moet men maar in India
praten en niet in een instelling die met 'blank' Nederlands geld wordt
gesubsidieerd. Slechts drie procent van de Hindoestanen praat en verstaat
vloeiend Hindi, dus men is helemaal fout bezig binnen de hindostaanse
gemeenschap.
Binnen veel hindoestaanse religieuze organisatie is er nog steeds sprake
van een discriminerende kaste politiek. Zelfs iemand als pandit Suruj
Biere maakt zich hieraan schuldig, door lagere kaste Hindoes uit te sluiten.
Hoewel de Arya Samaj promoot dat zij kasten niet erkennen, hanteren zij
toch een kasthiërarchie in hun politiek en bestuurlijk beleid. Zo
achten Arya Samaj Hindostanen een blanke altijd hoger en soms zelf goddelijk
dan elke gewone hindoestaan. Blanken vereren is een duidelijk bewijs van
kaste politiek bij de Arya Samaj.
Ik pleit ervoor om een apart meldpunt op te richten om kaste discriminatie
bij Hindoestaanse organisaties te registreren en om het op harde manier
te bestrijden. Ontmanteling of verbieden van dergelijke hindoestaanse
kaste organisaties moet ook een optie zijn, of stopzetten en terug vorderen
van alle subsidies en uitschrijving uit de Kamer van Koophandel.
Men moet alle Hindoestaanse religieuze organisaties verplichten om binnen
vijf jaar helemaal economisch zelfstandig te worden, door zich te professionaliseren
en door zich te bundelen in een nationaal mandir verbond. Dit is mogelijk,
vooral als zij het talent binnen hun netwerk mobiliseren en het gebruiken
om geld hiermee te verdienen, mede via eigen ondernemingen, die helemaal
door hun netwerk gedragen worden. Totale zelfstandigheid van alle hindoestaanse
religieuze organisaties is mogelijk, mits zij maar leren om elkaar minder
hard te discrimineren en uit te sluiten, dus zij moeten gewoon leren om
samen te werken en te produceren. Nu gaat alles mis en hierom pleit ik
voor een radicale verandering. Gemeente Den Haag kan hierbij netwerk ondersteuning
geven, maar moet helemaal stoppen om grote geldbedragen te verstrekken,
want vaak is er sprake van boekhoudkundige fraude bij hindoestaanse kasteorganisaties.
Men moet hier hard tegen optreden, zonder een blanke kaste politiek.
5. Remigratie als oplossing? Hoe? Wat? Extreem rechts.
Aangaande remigratie verwijs ik u allen naar deze tekst op mijn website:
High Tech deportatie Surinamers
Ik onderzoek al jaren lang waarom extreem rechts anti allochtoon is en
weet hier nu heel veel over. Zelf vind ik nu dat wij kleurlingen en zwarten
te talrijk zijn en veels te weinig produceren in Nederland. Prestaties
en output van allochtonen zijn ver onder de gemiddelde maat in Nederland
en hierom vind ik dat extreem rechts best gelijk kan hebben. Onaangepaste
minderheden moeten ook zelf kijken of remigratie niet de beste oplossing
is, omdat zij toch zichzelf hebben geïsoleerd en niet moeten klagen
als men hen dan maar uitsluit en discrimineert. Als je zelf problemen
zoekt dan moet je dus niet gaan klagen hierom.
Extreem rechts zal komende tien jaar meer aanhang krijgen en ik maak
mij best wat zorgen hierom, want vele extreem rechtse blanken hebben geen
zin meer in een dialoog met minderheden, maar willen gewoon actie zien
met wapens en met een eigen ondergronds paramilitair leger. Bewijzen hiervan
zijn al gevonden door de politie korpsen en men is doodsbang voor de toekomst.
Verdere verbittering onder extreem rechts moet voorkomen worden, juist
door de nationale last van de minderheden te verminderen. Hierom pleit
ik voor een grootschalige remigratie, geheel professioneel georganiseerd
en vooral door structureel zaken te veranderen in de vele herkomstlanden.
Technisch en economisch is dit goed mogelijk. Laat mij weten als u hierover
iets wilt zien in de vorm van een professioneel remigratieplan voor minstens
80 procent van alle etnische Hindoestanen, naar hun herkomstland Suriname.
Wij moeten alle taboes nu opzij zetten, om escalaties en verdere gewelddadigheden
te voorkomen nu en in de verre toekomst.
Ik keur niet af wat extreem rechts wil en heb dit alles uitvoerig uiteengezet
op mijn site. Vanuit zuiver evolutionair oogpunt zijn de blanke Nederlanders
de enige etnische groep die gehard en geschikt zijn om de welvaart en
vooruitgang in Nederland te continueren. Aanschouw de praktijk voor dit
bewijs en kijk naar de harde feiten.
6. Radicalisering en burgerschap
Nu na twintig jaar verblijf in Nederland merk ik duidelijk dat er een
bittere kastenmaatschappij ontstaan is in Nederland, vooral door de schuld
en koppigheid van religieuze minderheden uit niet-westerse landen. De
schuld ligt niet eenzijdig bij een partij, maar is een wederzijdse interactie.
Er is dus sprake van een vreselijke radicalisering binnen alle religieuze
groeperingen en ook binnen de kringen van links en rechts. Dit is zorgwekkend
en wij moeten hier snel wat aan doen. Als jullie niets doen dan kan er
verdere ondermijning plaats vinden van de hele maatschappij en uiteindelijk
zal dit de vitaliteit van de economie ondermijnen en vernietigen.
Hierbij sluit ik mijn betoog af over religie en burgerschap en hoop dat
u er wat mee zult doen. Mij verder uitsluiten, omdat ik tot de allerlaagste
Hindoestaanse kaste behoor, zal u duur komen te staan. De eer zal eeuwig
aan mijn kant staan en ik zal het laatst lachen. Dank u.
Altecrea en alle Hindoe goden en godinnen
zullen u zegenen. Leef lang, gezond en gelukkig, liefst in uw herkomstlanden.
Pseudoniem: "DEWANAND"
Website: Kritisch Podium Dewanand
http://www.dewanand.com
korte biografie.
Dewanand is een Hindoeschrijver en onderzoeker (leeftijd 40, gehuwd) uit
Nederland en is geboren in Suriname. Hij heeft Werktuigbouwkunde gestudeerd
aan de Technische Universiteit Delft (TUD, Delft), en schrijft nu al vijftien
jaar. Diverse artikelen van Dewanand zijn gepubliceerd in: Multined (landelijke
weekkrant), Weekkrant Suriname, Landelijke Allochtonenkrant, Amazone Post,
Hindorama magazine, Hindulife ezine, filoscoop ezine en bijna 250 artikelen
staan online op zijn website (Kritisch Podium Dewanand, http://www.dewanand.com).
Een Engelstalig artikel van hem is gepubliceerd op de internationale Indiase
website: http://www.indiacause.com en http://www.indpride.com. Een uitgeverij
heeft serieuze plannen om in 2007 enkele manuscripten van Dewanand internationaal
gedrukt te publiceren. Op zijn website zijn er reeds veertien boeken online
gepubliceerd.
Bijlage 1: Tekst uitnodiging
Religie en Burgerschap
Vrijdag 15 juni 2007
16.30 uur
Concordia, Hoge Zand 42 te Den Haag
Telefoon: 070 - 302 26 80
U i t n o d i g i n g
Geachte heer of mevrouw,
Gebedsruimten zijn een belangrijke plek in het dagelijkse leven van veel
mensen.
Daarnaast zijn religieuze en levenbeschouwelijke instellingen belangrijke
plaatsen
om signalen op te vangen over en aandacht te vragen voor maatschappelijke
vraagstukken. Moskeeën, tempels en kerken worden steeds meer een
ontmoetingsruimte voor activiteiten voor uiteenlopende groepen: kinderen,
vrouwen, ouderen enzovoorts.
Het gemeentebestuur onderhoudt al jaren intensieve contacten met deze
organisaties via maandelijkse bezoeken en stadsgesprekken. Tijdens deze
bijeenkomsten praten wij over ontwikkelingen in onze stad en staan wij
stil bij
vraagstukken als burgerschap, inburgering, jongerenparticipatie, de positie
van
kwetsbare groepen, radicalisering, enzovoorts. Om deze ontwikkelingen
vorm en
inhoud te geven is de bijdrage van religieuze en levensbeschouwelijke
instellingen
erg belangrijk.
Uw organisatie kan behulpzaam zijn bij het versterken van de binding
tussen
burgers onderling en het stimuleren van initiatieven van burgers om de
kwaliteit
van hun bestaan en hun leefomgeving te verbeteren. De betrokkenheid van
religieuze en levensbeschouwelijke instellingen bij het vormgeven van
burgerschap acht het Haagse college van groot belang.
Wij organiseren op 15 juni 2007 een netwerkbijeenkomst. Deze bijeenkomst
wordt specifiek georganiseerd voor religieuze en levensbeschouwelijke
instellingen, die nog niet bezocht zijn door een bestuurder van de Gemeente
Den Haag.
Van de deelnemers verwacht ik dat ze actief meepraten aan de hand van
de
volgende vragen:
* Wat zijn de maatschappelijke activiteiten van religieuze en
levensbeschouwelijke instellingen?
* Hoe bereiken we groepen die tot nu toe relatief weinig participeren
(jongeren, bepaalde groepen Haagse migranten)?
* Welke rol kan uw instelling spelen bij het bevorderen van burgerschap?
* Wat zijn de grootste problemen/uitdagingen voor de samenleving?
* Waar liggen de kansen?
* Wat heeft u van de gemeente nodig?
Uw ideeën, wensen en voorstellen dragen bij aan de concrete acties
die in de stad
genomen worden om actief burgerschap te bevorderen.
Ik vind uw bijdrage erg belangrijk. Daarom hoop ik u op vrijdag 15 juni
2007 te
mogen begroeten.
Rabin S. Baldewsingh,
Wethouder Burgerschap, Deconcentratie, Leefbaarheid en Media
Programma: 15 juni 2007
16.30 uur: Inloop
17.00 uur: Opening door dagvoorzitter en discussieleider dhr P. Cornelissen
17.05 uur: Introductie door wethouder Rabin Baldewsingh
17.15 uur: - Presentatie Krishna Mandir Mijtenstraat, dhr Ramdhani
- Presentatie Stichting kerk New Song, de heer Fanny Jack
- Presentatie Turkse Moskee Seyx Seid, dhr H. Kucuk
17.45 uur: Gedachtewisseling met genodigden
18.25 uur: Informele afronding
19.30 uur: Sluiting
Locatie:
Concordia
Hoge Zand 42
2512 EM Den Haag
Telefoon: 070 - 302 26 80
Voor informatie:
S. Santokhi: telefoon 070-353 25 98
M.Benabbou: telefoon 070-353 54 35
Postadressering
Gemeente Den Haag
t.a.v. Shri Rabin Baldewsingh
Postbus 12600
2500 DJ Den Haag
***
Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium DewanandSuriname
Alle rechten voorbehouden; All rights reserved
|