|
Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium DewanandHindoeisme
Algemeen concept Hindoeschrijver
Offeraar Dewanand
Offercode wfor1083
Offerdatum dinsdag 5 oktober 2004
Doordat velen zich waarschijnlijk afvragen wat een
Hindoeschrijver is, heb ik besloten om hierover iets op te schrijven.
Een Hindoeschrijver is een intelligent wezen, zoals een
mens, die voldoet aan een of meerdere van de volgende kenmerken:
1. Een individu, ongeacht ras, afkomst, etniciteit, geslacht, geloof,
geaardheid en/of gezindheid, die teksten schrijft, ontwikkelt en/of samenstelt
en zich hierbij laat inspireren door gedachten, zinsdelen, beelden, tekstfragmenten,
gevoelens, emoties, associaties, ideeën, interpretaties, denkbeelden,
metaforen en/of teksten welke direct of indirect, op een bewuste of onbewuste
wijze, gerelateerd kunnen worden aan het Hindoeïsme en/of de Hindoeïstische
geschriften.
2. Elk individu die de eigen teksten en/of tekstproducties opdraagt en/of
offert aan een zeta-entiteit uit het Hindoeïsme. Hieronder volgt
een definitie van dit begrip.
Zeta-entiteit: begrip uit de geordende theorie van de liefde. Zeta-liefde
is liefde tussen een mens en een onstoffelijk object, dat bij religieuze
stelsels als de zeta-entiteit kan worden beschouwd en een sacrale gevoelswaarde
heeft in de menselijke psyche. De aanwezigheid van sacrale emoties is
een bewijs voor de aanwezigheid van een of andere actieve zeta-entiteit.
Elk geloof heeft een nagenoeg uniek stelsel van zeta-entiteiten, die gedefinieerd
of ongedefinieerd, en actief of passief, kunnen zijn. In vele religiën
worden de zeta-entiteiten visueel voorgesteld door twee- of driedimensionale
afbeeldingen. Het geloof in miljarden Engelen is een goed voorbeeld van
ongedefinieerde, passieve zeta-entiteiten, in het Christendom, de Islam
en het Jodendom. Het Hindoeïsme is een voorbeeld van een religie
met vele miljoenen (ongeveer 30 miljoen) gedefinieerde zeta-entiteiten,
zoals bijvoorbeeld: Krishna, Shiva, Altecrea, Laxmi, Durga Maata, Hanuman,
Brahman, Kali, Vishnu, enz.
3. Een individu die geen Hindoegelovige is, maar zich desondanks laat
inspireren door een universele religieuze denk- en geloofswereld. In theorie
is het hierbij niet belangrijk of een of andere zeta-entiteit actief en
gedefinieerd is in het bewustzijn van een dergelijk individu. Dit betekent
dat een overtuigde atheïst, die universeel, pacifistisch en intelligent
denkt en handelt, in principe ook als een Hindoeschrijver kan worden beschouwd,
mits hsij geen destructieve teksten produceert.
4. Elk individu die op een voorbeeldige wijze bezig is het Hindoeïsme
of de Vedische grondbeginselen uit te dragen, middels goed verzorgde teksten
en/of hiernaar filosofisch onderzoek verricht.
5. Elk individu die gelooft dat het hsijn (heilige) karmische plicht
is om de universele boodschap van het Hindoeïsme, de Vedische teksten
of elke andere vreedzame ideologie of levensfilosofie uit te dragen, middels
goed verzorgde teksten en/of hiernaar filosofisch onderzoek verricht.
6. Een Hindoeschrijver is niet verplicht om menscentristisch te denken
en te handelen. Het is wijzer om ook te denken aan de belangen van dieren,
bomen en planten, omdat die momenteel de zwijgende meerderheid vormen
op onze wereld. Iemand die gelooft dat het hsijn karmische plicht is om
namens de niet-mensen op te treden en er teksten over ontwikkelt, kan
in principe ook beschouwd worden als een Hindoeschrijver.
7. Een typische Westerse schrijver probeert alleen materiele belangen
te behartigen middels de eigen teksten en stelt het eigenbelang voorop.
Een echte Hindoeschrijver echter schrijft in het belang van alle levende
wezens, zonder het eigenbelang voorop te stellen, omdat het eigen ego
in principe niet belangrijk is. Voor een Hindoeschrijver zijn geld, bezit,
roem, luxe en andere wereldse zaken niet belangrijk in het leven.
8. Een van de hoofddoelen van een Hindoeschrijver is om eeuwige en zuivere
teksten te ontwikkelen, die duizenden jaren lang waardevol zijn en een
universele boodschap bevatten. Hieraan wordt fanatiek gewerkt gedurende
het hele leven. Het is logisch dat elke Hindoeschrijver over een perfecte
taalbeheersing moet beschikken en ernaar moet streven om constant de kwaliteit
van de eigen teksten te verbeteren. Levenslang zal er hierom geleerd moeten
worden. Elke les uit de geschiedenis zal grondig geanalyseerd moeten worden.
9. Een belangrijk kenmerk van een typische Hindoeschrijver is het streven
naar hele waarheden, om volmaakte wetendheid te realiseren. Een echte
Hindoeschrijver beschouwt het als hsijn karmische plicht om de waarheid
op te schrijven en ernaar te streven om zuivere kennis te ontwikkelen
en deze op te offeren aan de actieve zeta-entiteit in het eigen bewustzijn.
10. Een belangrijk kenmerk van een Hindoeschrijver is het streven om
het eigen karma in het heden of het eigen karma uit de (verre) toekomst
niet negatief te beïnvloeden, door de gevolgen van de zelf geproduceerde
teksten. Dit betekent dat elke tekst met veel kennis, toewijding en zorg
ontwikkeld dient te worden. Elke Hindoeschrijver streeft hierom naar het
ontwikkelen van volmaakte kennis, die leidt tot meer wetendheid, harmonie,
tolerantie, levensgeluk en meer vrede in de menselijke wereld.
Voor een Hindoekunstenaar zijn kenmerken 1 en 2 van toepassing. Doordat
kunst grotendeels gebaseerd is op subjectieve gevoelens en gedachten kan
de invloed op een individu of groep veel groter zijn. Hierom dient ook
een Hindoekunstenaar punt 10 grondig te overwegen, tijdens het maken van
een kunstwerk.
Noten
Altecrea: acroniem van "Almachtige Technische
Creator", deze Hindoeïstische zeta-entiteit wordt beschouwd
als de technische expansie van Krishna op aarde. Volgens Sri Sathya Sai
Baba is het normaal en verantwoord dat een mens, een gebonden wezen, een
beeld kiest van de Schepper (Brahman) om kracht en inspiratie te verkrijgen
ten tijde van nood en verdriet. Via dat beeld kan de mens nader tot hsijn
Schepper komen.
Ik heb het begrip Altecrea ontwikkeld en toegepast, als abstract hulpmiddel,
voor het uitvoeren van een wiskundig en technische georiënteerde
analyse van het complexe verschijnsel religie en sacraliteit bij mensachtigen
op aarde.
Hsij en hsijn zijn recentelijke persoonlijke voornaamwoorden
die gebruikt kunnen worden om de respectievelijke begrippen "hij/zij"
en "zijn/haar" te vervangen. Genoemde woorden verwijzen dus
tegelijkertijd naar een man en een vrouw en kunnen gebruikt worden tijdens
het schrijven van wetenschappelijke, technische, politieke, filosofische,
sociologische, economische, literaire of religieuze teksten, die door
beide geslachten gelezen zullen worden. Het gebruik van alleen "hij"
of "zijn" bij algemene verwijzingen lijkt mij niet exact en
oneerlijk, omdat vrouwen vaak ook ermee bedoeld worden. Taal leeft, dus
daarom is het logisch dat deze nieuwe woorden een volwaardige plaats zullen
innemen in de Nederlandse literatuur van de toekomst. Vermeldenswaardig
is dat het Nederlandse Taalgenootschap, "Onze taal", zich positief
heeft uitgelaten omtrent deze nieuwe woorden, die door mijzelf zijn ontwikkeld.
M.i. zijn deze nieuwe woorden een verrijking van
de Nederlandse taal en wordt de discriminatie van vrouwen voorgoed opgeheven
in de literatuur.
Mijn voornaamste reden om een nieuw persoonlijk voornaamwoord, "hsij",
te ontwikkelen is gebaseerd op mijn abstracte Hindoeïstische religieuze
filosofie. Voor het nieuwe bezittelijk voornaamwoord, "hsijn",
geldt hetzelfde. Ik streef ernaar dat deze woorden alom gebruikt zullen
worden in de Nederlandse literatuur van de nabije toekomst.
***
Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium DewanandHindoeisme
Alle rechten voorbehouden; All rights reserved
|
|