Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium DewanandPolitiek
Beschouwing mensenrechten, universeel, chinees
en islamitisch door J.J. van der Gulik
Offeraar mr.drs. J.J. van der Gulik
Offercode wfor0327
Offerdatum 20 december 2008, Andijk
Reacties kunnen naar j.vandergulik@quicknet.nl
Inhoud
1. INLEIDING
2. DE CHINESE ZIENSWIJZE OP MENSENRECHTEN
3. DE ISLAM EN DE MENSENRECHTEN]
4. DE ISLAM EN DE SHARIA
5. De positie van de vrouw
6. Landen waar de Sharia wordt toegepast
7. De Sharia in het Westen, Engeland en Canada
8. ROY W. BROWN VERDEDIGER UNIVERSELE KARAKTER VAN MENSENRECHTEN
9. ALGEMENE CONCLUSIE
10. Noten
1. INLEIDING
Op 10 december 2008 bestond de Universele Verklaring voor de Rechten
van de Mens 60 jaar. De universaliteitsclaim van die van oorsprong westerse
mensenrechten botst echter regelmatig met de rechtsnormen buiten het westen.
Zo kennen bijvoorbeeld China en de islam met in totaal meer dan 2 miljard
mensen achter zich andere denkwerelden. De vraag is dan of de univer-
saliteitsclaim nog wel gehandhaafd kan blijven nu de verhoudingen in de
wereld aan het veranderen zijn. Door die nieuwe verhoudingen zullen de
westerse rechtsnormen binnen de mensenrechten onder druk komen. Als het
universele karakter gehandhaafd blijft, zal het westen zo geconfronteerd
worden met mensenrechten, die langzaam maar zeker een inhoud krijgen,
die niet strookt met westerse rechtsnormen. Het westen kan zo beter streven
naar mensenrechten die afhankelijk zullen zijn van culturele invloedssferen.
Bij culturele invloedssferen zouden westerse mensenrechten dan moeten
gelden voor het westen en landen en invloedssferen die zich daarbij aan
zouden willen sluiten. De islam maar ook China zouden dan binnen de eigen
invloedssferen moeten kunnen uitgaan van eigen mensenrechten.
2. DE CHINESE ZIENSWIJZE OP MENSENRECHTEN
China heeft een eigen zienswijze op de mensenrechten. Die komt goed naar
voren in een artikel van Tian Dan in de China Daily van 12-12-2005 met
als titel Human rights can be manifested differently. De China Daily houdt
de partijlijn van de Communistische Partij in China aan. De belangrijkste
passages uit het artikel:
- "Western human rights ideas uphold the idea that people are born
equal. We think that people should be born equal. But no such equality
is found in class society. As a matter of fact,
inequality exists even before birth. The embryo in the womb of a rich
mother enjoys better nutrition than that in a poor mother. Equality among
people can only be acquired in the course of social progress."
Ofwel,
- "Westerse mensenrechten opvattingen gaan uit van het idee dat
mensen gelijk geboren zijn. Wij vinden dat mensen gelijk geboren zouden
moeten zijn. Maar in een klassenmaatschappij vind je zulke gelijkheid
niet. Feitelijk bestaat ongelijkheid zelfs voor de geboorte. Het embryo
in de schoot van een rijke moeder geniet beter e voeding dan die in een
arme moeder. Gelijkheid tussen mensen kan alleen verkregen worden in de
loop van sociale processen."
- "China attaches importance to collective human rights as well
as to individuals' human rights. This is in contrast to Western countries
where much emphasis is put on individuals' human rights while collective
human rights are neglected."
Ofwel,
- "China hecht belang aan zowel collectieve als aan individuele
mensenrechten. Dit in tegenstelling met westerse lnden waar veel nadruk
wordt gelegd op individuele mensenrechten terwijl collectieve mensenrechten
verwaarloosd worden."
- "(..) human rights have specified connotations in different countries
taking into account different levels of economic development, different
social systems, varying cultural traditions and values and different religious
faiths."
Ofwel,
- "(..) mensenrechten hebben specifieke betekenissen in verschillende
landen waarbij rekening gehouden dient te worden met verschillende niveaus
van economische ontwikkeling, verschillende sociale systemen, verschillende
culturele tradities en waarden en verschillende religies."
- "Many people in Western countries emphasize exclusively the rights
one should enjoy but neglect obligations."
Ofwel,
- "Vele mensen in westerse landen benadrukken uitsluitend de rechten
die men zou genieten maar verwaarlozen de verplichtingen."
- "A country's sovereignty is the foremost collective human right"
(1*).
Ofwel,
"De soevereiniteit van een land is het belangrijkste collectieve
mensenrecht."
CONCLUSIES
China gaat ervan uit dat gelijkheid alleen mogelijk is in een klassenloze
maatschappij. Voor China zijn naast individuele mensenrechten ook collectieve
mensenrechten en verplichtingen van belang en zijn mensenrechten afhankelijk
van het niveau van economische ontwikkeling, sociale systemen, culturele
tradities en waarden en van religies.
En voor China geldt de soevereiniteit van een land als het belangrijkste
collectieve mensenrecht.
3. DE ISLAM EN DE MENSENRECHTEN
De islam streeft naar eigen mensenrechten voor de islamitische wereld.
Zo nam op 5 augustus 1990 de Organisation of the Islamic Conference (OIC),
die 56 islamitische staten vertegenwoordigt, een eigen mensenrechtenverklaring
aan, The Cairo Declaration on Human Rights in Islam (2*). Daarin wordt
weliswaar verwezen naar de Universele Verklaring van de Rechten van de
Mens, maar die wordt in de Declaration ondergeschikt gemaakt aan het islamitische
recht en zo gelden eigenlijk alleen de islamitische rechtsnormen.
Uit de Cairo Declaration:
"The Nineteenth Islamic Conference of Foreign Ministers (Session
of Peace, Interdependence and Development), held in Cairo, Arab Republic
of Egypt, from 9-14 Muharram 1411H (31 July to 5 August 1990),
(
). Agrees to issue the Cairo Declaration on Human Rights in Islam
that will serve as a general guidance for Member States in the Field of
human rights. Reaffirming the civilizing and historical role of the Islamic
Ummah which Allah made as the best community and which gave humanity a
universal and well-balanced civilization, in which harmony is established
between hereunder and the hereafter, knowledge is combined with faith,
and to fulfill the expectations from this community to guide all humanity'
(..)..'Believing
that fundamental rights and freedoms according to Islam are an integral
part of the Islamic religion and that no one shall have the right as a
matter of principle to abolish them either in whole or in part or to violate
or ignore them in as much as they are binding divine commands, which are
contained in the Revealed Books of Allah and which were sent through the
last of His Prophets to complete the preceding divine messages and that
safeguarding those fundamental rights and freedoms is an act of worship
whereas the neglect or violation thereof is an abominable sin, and that
the safeguarding of those fundamental rights and freedoms is an individual
responsibility of every person and a collective responsibility of the
entire Ummah" (3*).
Ofwel,
"De 19e islamitische conferentie van ministers van Buitenlandse
zaken (bijeenkomst over vrede, onafhankelijkheid en ontwikkeling), gehouden
in Cairo, in de Arabische republiek Egypte, van 31 juli tot 5 augustus
1990).
(
). Is het erover eens, dat de Verklaring van Cairo over de mensenrechten
binnen de islam wordt uitgegeven, welke zal dienen als een algemene richtlijn
voor de lidstaten op het gebied van de mensenrechten. Waarbij weer de
beschavende en historische rol van de islamitische gemeenschap, die Allah
maakte tot de beste gemeenschap en welke de mensheid een universele en
goed gebalanceerde beschaving gaf, waarin harmonie werd gevestigd tussen
het hieronder en hierna, kennis wordt gecombineerd met geloof, en voldaan
wordt aan de verwachtingen uit deze gemeenschap om de gehele mensheid
te leiden'
(..)..'In het geloof dat fundamentele rechten en vrijheden
volgens de islam een integraal deel uitmaken van de islamitische religie
en dat niemand het recht zal hebben, wat een kwestie van principes is,
om ze geheel of gedeeltelijk af te schaffen, of ze te schenden of te ontkennen,
daar het bindende goddelijke bevelen zijn, die zijn opgenomen in de geopenbaarde
boeken van Allah en die werden verspreid door de laatste profeet om de
voorafgaande goddelijke boodschappen compleet te maken en dat het bewaken
van die fundamentele rechten en vrijheden een daad is van godsdienstbeoefening,
terwijl de verwaarlozing of schending daarvan een onvergeeflijke zonde
is en dat het bewaken van die fundamentele rechten en vrijheden een individuele
verantwoordelijkheid is van ieder persoon en een collectieve verantwoordelijkheid
van de gehele gemeenschap."
Het gaat zo bij de mensenrechten aldus de Declaration om bindende goddelijke
bevelen, waar niet aan getornd mag worden. De mensenrechten op grond van
die Declaration zijn opgenomen in ruim 20 artikelen, waarin veelvuldig
wordt verwezen naar de Sharia, zoals bijvoorbeeld in de art. 19, 22 en
23. De belangrijkste delen van die artikelen zijn hieronder te lezen.
En om er absoluut geen misverstand over te laten bestaan, dat de mensenrechten
uitsluitend gelden als ze in overeenstemming zijn met de Sharia staat
dan nog in de artikelen 24 en 25 (ook hieronder vermeld) te lezen, dat
alle rechten en vrijheden in de Declaration onderworpen zijn aan de Sharia
en dat de Sharia de enige bron voor de interpretatie of opheldering van
de artikelen is.
De hiervoor genoemde artikelen uit de Cairo Declaration luiden:
ARTICLE 19:
"(d) There shall be no crime or punishment except as provided for
in the Shari'ah."
Ofwel,
"(d) Er zal geen misdaad of bestraffing zijn behalve die op grond
van de Sharia."
ARTICLE 22:
"(a) Everyone shall have the right to express his opinion freely
in such manner as would not be contrary to the principles of the Shari'ah.."
Ofwel,
"(a) Iedereen zal het recht hebben om zijn mening vrij te uiten
op een wijze, die in tegenspraak is met de principes van de Sharia ."
ARTICLE 23:
"(b) Everyone shall have the right to participate, directly or indirectly
in the administration of his country's public affairs. He shall also have
the right to assume public office in accordance with the provisions of
Shari'ah."
Ofwel,
"(b) Iedereen zal het recht hebben om deel te nemen direct of indirect
in het bestuur aangaande de publieke aangelegenheden van zijn land. Hij
zal ook het recht hebben om in openbare dienst te treden overeenkomstig
de bepalingen van de Sharia."
ARTICLE 24:
"All the rights and freedoms stipulated in this Declaration are
subject to the Islamic Shari'ah."
Ofwel,
"Alle rechten en plichten overeengekomen in deze Verklaring zijn
onderworpen aan de Islamitische Sharia.."
ARTICLE 25:
"The Islamic Shari'ah is the only source of reference for the explanation
or clarification of any of the articles of this Declaration" (4*)
Ofwel,
"De islamitische Sharia is de enige bron waarnaar verwezen kan worden
voor de toelichting of opheldering van een artikel in deze Verklaring."
Doordat de mensenrechten in de Cairo Declaration boven menselijke wetten
worden gesteld en daar niet aan kan worden getornd blijkt, dat de islam
de mensenrechten, die het gevolg zijn van menselijke wetten en die niet
in overeenstemming zijn met de Sharia, niet accepteert. Bij die menselijke
mensenrechten gaat het doorgaans om wetten die tot stand zijn gekomen
middels democratische procedures. Die wijst de islam zo dus af.
CONCLUSIES
De islam streeft naar eigen mensenrechten voor de islamitische wereld.
Zo nam op 5 augustus de Organisation of the Islamic Conference (OIC),
die 56 islamitische staten vertegenwoordigt, een eigen mensenrechtenverklaring
aan, The Cairo Declaration on Human Rights in Islam. Daarin wordt weliswaar
verwezen naar de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, maar
die wordt in de Declaration ondergeschikt gemaakt aan het islamitische
recht en zo gelden eigenlijk alleen de islamitische rechtsnormen.
Het gaat bij de mensenrechten aldus de Declaration om bindende goddelijke
bevelen, waar niet aan getornd mag worden.
De mensenrechten op grond van die Declaration zijn opgenomen in ruim 20
artikelen, waarin veelvuldig wordt verwezen naar de Sharia
4. DE ISLAM EN DE SHARIA
De Sharia waarover in de Cairo Declaration wordt gesproken betekent in
het Arabisch de Islamitische Wet of de Wet van Allah. De Sharia is primair
een religieuze plichtenleer die het menselijk handelen in wereldse en
religieuze zaken bepaalt.
De Sharia is niet gecodificeerd. In plaats van wetboeken gelden oudere
uitspraken en juridische traktaten als basis voor rechterlijke beslissingen.
Rechters (qadi) worden niet geacht jurisprudentie en traktaten tot in
detail te kennen. Komen zij er zelf niet uit, dan doen zij een beroep
op een rechtsgeleerde (faqih).
Doordat de islamitische wereld geen eenstemmig leergezag kent, bestaan
er uiteenlopende versies van de Sharia.
Rechtsscholen
Voor de interpretaties van de Sharia zijn rechtsscholen van groot belang.
Er bestaan 4 soennitische en 2 sjiitische rechtsscholen met elk hun eigen
interpretaties van de Sharia.
Rechtsgebieden van de Sharia
De Sharia heeft betrekking op een beperkt aantal rechtsgebieden: familierecht,
enkele strafrechtelijke delicten, oorlogs- en contractenrecht en tenslotte
de juridische positie van niet-moslims en vrouwen binnen deze rechtsgebieden.
Een aantal moderne rechtsgebieden zoals vervoersrecht en informaticarecht
ontbreken zo in de Sharia. Wel zijn in de Sharia ook omgangsvormen opgenomen.
Professor in de islam in het westen aan de Leidse Universiteit Maurits
Berger heeft een uitgebreid artikel geschreven over de Sharia onder de
titel Sharia in Europa? Welke Sharia (5*).
De Figh en de Sharia
De Fiqh wordt binnen de islam gezien als de jurisprudentie van de Sharia.
Letterlijk betekent dit het goede inzicht in iets hebben, het weten en
het begrijpen van wat iets betekent. Fiqh gaat zowel over islamitische
rituelen als over het islamitisch recht. De Fiqh is vooral gebaseerd op
vier bronnen: de Koran, de Soenna, de analogie en de consensus van rechtsgeleerden.
5. De positie van de vrouw
De positie van de vrouw is binnen de islam niet gelijkwaardig aan die
van de man. Zo mag een moslimman een christelijke of joodse vrouw huwen.
Een christelijke of joodse man mag echter geen moslimvrouw huwen. En een
man mag gelijktijdig maximaal met vier vrouwen gehuwd zijn, terwijl het
omgekeerde voor de vrouw niet geldt.
Wanneer een vrouw in ernstige mate ongehoorzaam is aan haar echtgenoot
heeft de man volgens de Koran het recht om haar, na haar eerst te hebben
vermaand, licht te tuchtigen door middel van een symbolische lichte tik
met een miswak, een takje dat gebruikt werd om de tanden te reinigen.
De tuchtiging mag geen pijn doen en geen letsel veroorzaken.
Het is voor mannen door middel van verstoting redelijk eenvoudig te scheiden,
terwijl scheiden door vrouwen in beginsel uitsluitend mogelijk is vanwege
mishandeling, wanneer de man een ander geloof gaat aanhangen, wanneer
een man zijn echtelijke plichten niet nakomt of als hij langdurig afwezig
is zonder bekende verblijfplaats. In bijzondere gevallen kan ook onverenig-
baarheid van karakters tot echtscheiding leiden.
Bij het erfrecht is het in principe zo dat dochters één
deel erven en zonen twee delen. Echtgenotes erven een achtste deel. Daar
staat wel tegenover dat mannen een onderhoudsplicht hebben tegenover vrouwen
en kinderen .
Op overspel staat bestraffing met honderd stok- of zweepslagen voor beide
betrokkenen, maar ook wordt gebruik gemaakt van het middel van steniging
tot de dood toe. Bij een steniging bepalen geestelijken de omvang van
de stenen, waarmee kan worden gegooid en ook de afstand die de stenengooiers
moeten innemen tegenover hun slachtoffer. Onzedelijk gedrag kan bestraft
worden met levenslange opsluiting of tot "Allah een weg voor hen
opent" (invrijheidstelling na oprecht berouw). In beide gevallen
geldt echter dat vier getuigen van onbesproken gedrag de geslachtsdaad
of de onzedelijkheid moeten hebben gezien.
In een aantal gevallen waarin de getuigenis van één man
voldoende is, zijn getuigenissen van twee vrouwen vereist
Diefstal
Op diefstal staat amputatie van de rechterhand. Bij recidive is de maximumstraf
amputatie van de linkervoet.
Homosexualiteit
Homoseksualiteit kan volgens de opvattingen van een belangrijk deel van
de geleerden als ontucht behandeld worden, waardoor openlijke homoseksualiteit
met de doodstraf bestraft kan worden.
Getuigenissen van niet-moslims
Niet-moslims kunnen in de regel niet getuigen tegen moslims.
Geloofsafval
Volgens het merendeel van de islamitische geleerden verdient een moslim
die van het geloof afvalt de doodstraf, maar aan het daadwerkelijk opleggen
van die straf wordt doorgaans wel de voorwaarde verbonden, dat eerst geprobeerd
moet worden de afvallige eerst terug te brengen tot het geloof.
6. Landen waar de Sharia wordt toegepast
In zo'n 50 landen is de Sharia in meer of mindere mate en met de nodige
verschillende interpretaties van kracht.
De meeste landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika kennen een duaal
rechtssysteem met religieuze en seculiere rechtbanken. De religieuze rechtbanken
behandelen voornamelijk familie- en erfrechtzaken. Alleen in Iran en Saoedi-Arabië
geldt integraal de Sharia.
Landen waar de Sharia in combinatie met gewoonterecht van kracht is
Dat zijn Afghanistan, Iran, Jemen, Jordanië, Saoedi-Arabië,
de Indonesische autonome provincie Atjeh
Landen waar de Sharia naast wetgeving naar westers model van kracht is
Dat zijn Brunei, Egypte, Indonesië, Irak, Koeweit, Libanon, Libië,
Malediven, Maleisië, Mauritanië, Nigeria, Oman, Pakistan, Qatar,
Soedan, Somalië, Syrië en Tunesië.
7. De Sharia in het Westen, Engeland en Canada
De Sharia en de seculiere democratische rechtsstaat
Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg stelde o.m.
in een uitspraak op 13 februari 2003 in een zaak van de Turkse Refahpartij
tegen Turkije "dat de Sharia niet verenigbaar is met de fundamentele
principes van de democratie" (6*).
De Sharia in Engeland
In Engeland kunnen meerdere rechtssystemen naast elkaar bestaan. De Arbitration
Act maakt dat mogelijk Dat geldt echter alleen bij geschillen rond relaties,
bij huiselijk geweld en bij financiële geschillen zoals bijvoorbeeld
erfrecht.
Al enkele jaren bestaan er in Engeland Islamitische rechtbanken. Voor
september 2008 golden ze echter niet als officiële rechtbanken maar
werden ze gedoogd. Ze pasten de Sharia toe in geschillen rond gezinssituaties,
erfrecht, en bij echtscheidingen. Maar de uitspraken moesten uiteraard
wel te verenigen zijn met de Britse wetgeving. Sinds september 2008 hebben
rechters officieel de bevoegdheid om bepaalde zaken volgens de Sharia
te berechten. Het gaat daarbij om onderwerpen zoals erfrecht, echtscheidingen,
leningen en huiselijk geweld. Er zijn zo nu in totaal vijf officiële
Islamitische rechtbanken in Engeland. Voor september 2008 hing het van
de moslims zelf af of de uitspraken ook werden nageleefd. Die konden niet
worden afgedwongen.
In Engeland is fel gereageerd op het invoeren van de Sharia. Voor velen
is het er een bevestiging van dat moslims bezig zijn Europa over te nemen.
En mensen vragen zich ook af, waarom er een extra rechtssysteem zou moeten
worden ingevoerd, terwijl er al een goed rechtssysteem is. Waarom terug
naar een rechtssysteem uit de middeleeuwen? (7*).
De Sharia in Canada
Op basis van de Canadese Arbitration Act (1991) kregen moslims in de
provincie Ontario in 2004 de mogelijkheid zaken zoals echtscheidingen,
voogdijschappen en erfeniskwesties door een religieuze arbitragecommissie
te laten beoordelen, indien beide partijen daarmee instemden. De uitspraken
waren bindend, voor zover ze niet in strijd met geldend Canadees recht
waren. Daarmee kreeg de Sharia beperkte rechtskracht in Canada. In september
2005 liet premier Dalton McGuinty echter weten dat er een einde aan zou
worden gemaakt. Daartoe werd de Arbitration Act gewijzigd. Hij kwam tot
dat besluit na vele protesten in binnen- en buitenland, ook vanuit Europa
(8*).
CONCLUSIES
De Sharia is in de eerste plaats een religieuze plichtenleer die het
menselijk handelen in wereldse en religieuze zaken bepaalt.
De Sharia is niet gecodificeerd. In plaats van wetboeken gelden zo oudere
uitspraken en juridische traktaten als basis voor rechterlijke beslissingen.
Doordat de islamitische wereld geen eenstemmig leergezag kent, bestaan
er uiteenlopende versies van de Sharia.
Voor de interpretaties van de Sharia zijn rechtsscholen van groot belang.
Er bestaan 4 soennitische en 2 sjiitische rechtsscholen
De Sharia heeft betrekking op een beperkt aantal rechtsgebieden: familierecht,
enkele strafrechtelijke delicten, oorlogs- en contractenrecht en tenslotte
de juridische positie van niet-moslims en vrouwen binnen deze rechtsgebieden.
Een aantal moderne rechtsgebieden zoals vervoersrecht en informaticarecht
ontbreken zo in de Sharia. Wel zijn in de Sharia ook omgangsvormen opgenomen.
De positie van de vrouw in de islam is niet gelijkwaardig aan die van
de man. Zo mag de man de vrouw licht tuchtigen met een miswak (een takje).
Het is voor mannen door middel van verstoting redelijk eenvoudig te scheiden,
terwijl er omgekeerd voor vrouwen veel hogere eisen gesteld worden. Bij
het erfrecht is het in principe zo dat dochters één deel
erven en zonen twee delen. Echtgenotes erven een achtste deel.
Op overspel staat bestraffing met honderd stok- of zweepslagen voor beide
betrokkenen, maar ook wordt gebruik gemaakt van het middel tot steniging
Onzedelijk gedrag kan bestraft worden met levenslange opsluiting of tot
"Allah een weg voor hen opent" (invrijheidstelling na oprecht
berouw). In beide gevallen geldt echter dat vier getuigen van onbesproken
gedrag de geslachtsdaad of de onzedelijkheid moeten hebben gezien
Niet-moslims kunnen in de regel niet getuigen tegen moslims. In een aantal
gevallen waarin de getuigenis van één man voldoende is,
zijn getuigenissen van twee vrouwen vereist
Volgens het merendeel van de islamitische geleerden verdient een moslim
die van het geloof afvalt de doodstraf, maar aan het daadwerkelijk opleggen
van die straf wordt doorgaans wel de voorwaarde verbonden, dat eerst geprobeerd
moet worden de afvallige eerst terug te brengen tot het geloof.
In zo'n 50 landen is de Sharia in meer of mindere mate en met de nodige
verschillende interpretaties van kracht.
Het Europese Hof voor de Mensenrechten in Staatsburg is van mening dat
de Sharia niet verenigbaar is met de fundamentele principes van de democratie.
In Engeland bestaan sinds september 2008 officiële islamitische
rechtbanken.
In Canada bestond sinds 2004 korte tijd rechtspleging op basis van de
Sharia. Daar werd in 2005 een einde aan gemaakt.
8. ROY W. BROWN VERDEDIGER UNIVERSELE KARAKTER VAN MENSENRECHTEN
Roy W. Brown was in de periode 2003-2006 President van de IHEU (International
Humanist and Ethical Union), een wereldwijde overkoepelende organisatie
van mensenrechten en verwante organisaties. Hij is nu vertegenwoordiger
van de United Nations Human Rights Council, een organisatie binnen de
Verenigde Naties. In zijn artikel Universality of Human Rights under attack
at the UN (9*) van 3 januari 2008 wees ook hij erop, dat er gemorreld
wordt aan het universaliteitsprincipe:
"The Organisation of the Islamic Conference (OIC) representing the
56 Islamic States renewed its attack on the Universality of Human Rights
at the 6th Session of theHuman Rights Council that ended on 14 December
'..(..)..'In the same speech to the Human Rights Council, Ambassador Khan
said that "The OIC was considering the establishment of an independent
permanent body to promote human rights in accordance with the provisions
of the Cairo Declaration", and he referred to a decision taken by
the May 2007 Islamic Conference of Foreign Ministers to work on an Islamic
Charter of Human Rights, a convention of women's rights in Islam and an
Islamic Covenant against Racial Discrimination."
Ofwel,
"De Organisatie van de Islamitische Conferentie (OIC), die 56 Islamitische
Staten vertegen- woordigt, hernieuwde op de zesde bijeenkomst van de Human
Rights Council die op 14 december eindigde zijn aanval op de Universaliteit
van Mensenrechten'...(..)..'In dezelfde toespraak tot de Human Rights
Council zei ambassadeur Khan dat "de OIC aan het overwegen was om
een onafhankelijk permanent lichaam te vestigen om mensenrechten te promoten
in overeenstemming met de bepalingen van de Cairo Declaration", en
hij verwees naar een besluit dat in mei 2007 door de Islamitische Conferentie
van Ministers van Buitenlandse Zaken werd genomen om te werken aan een
Islamitisch Handvest voor Mensenrechten, een verdrag over vrouwenrechten
binnen de Islam en een Islamitisch Verdrag tegen Rassendiscriminatie.."
De consequentie van de opvatting van Brown, dat mensenrechten universeel
zijn, zal zijn dat de universele mensenrechten straks wezenlijk beïnvloed
zullen worden door niet-westerse rechts- normen. Ik vermoed dat Brown
dat gezien zijn achtergrond niet voor ogen heeft.en dat hij uitgaat van
mensenrechten volgens de westerse rechtsnormen. Om die te verdedigen en
die niet langzaam maar zeker te laten islamiseren of te laten beïnvloeden
door andere niet-westerse normen kan hij beter het idee van mensenrechten
op basis van culturele invloedssferen promoten. Als die zienswijze wordt
geaccepteerd, blijven de westerse mensenrechten behouden voor de westerse
invloedssfeer en zullen ze zo niet verdwijnen.
CONCLUSIES
Roy W. Brown vertegenwoordiger van de United Nations Human Rights Council
wees er in zijn artikel Universality of Human Rights under attack at the
UN van 3 januari 2008 op, dat er gemorreld wordt aan het universaliteitsprincipe.
De consequentie van de opvatting van Brown, dat mensenrechten universeel
zijn, zal zijn dat de universele mensenrechten straks wezenlijk beïnvloed
zullen worden door niet-westerse rechtsnormen.
9. ALGEMENE CONCLUSIE
Op grond van het bestaan van andere denkwerelden zoals in China en binnen
de islam zou het westen zijn universaliteitsclaim ten aanzien van de mensenrechten
los moeten laten en moeten streven naar mensenrechten op basis van culturele
invloedssferen om zo de westerse mensenrechten voor het westen te behouden.
10. Noten
1* Tian Dan (2005). Human rights can be manifested differently.,China
Daily, 12-12-2005.
2* www.religlaw.org/interdocs/docs/cairohrislam1990.htm
3* www.religlaw.org/interdocs/docs/cairohrislam1990.htm
4* www.religlaw.org/interdocs/docs/cairohrislam1990.htm
5* Berger, Maurits (2005). Sharia in Europa? Welke Sharia, Eutopia, oktober
2005, nr. 11.
6* www.icnl.org/KNOWLEDGE/ijnl/vol6iss1/special_5.htm
7* www.mens-en-samenleving.infonu.nl/internationaal/27008-invoering-sharia-in-engeland.html
8* www.volkskrant.nl/buitenland.ece/Canada_heeft_de_sharia_nog_niet_verbannen
9* www.iheu.org/node/2874
***
Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium DewanandPolitiek
Alle rechten voorbehouden; All rights reserved
|