|
Home Podium Politiek
Religie Hindoeisme
Islam Suriname India
Liefde Jongeren
Literair Poezie Zeepkist
Gastenboek Links
Disclaimer Contact
Kritisch Podium Dewanand
Politiek
Adolf Hitler en Maarten Luther
door Harry Westerink, site gebladerte.nl
Offeraar Harry Westerink
Offercode wfor0320
Offerdatum 8 april 2007
Bron oorspronkelijk http://www.gebladerte.nl
Voor belangstellenden in de Jodenvervolging en Entlösung,
onderstaand een interessant stukje van Harry Westerink over de haat tegen
Joden in Duitsland die eeuwen gewoekerd heeft, en nu nog wel bij groepen.
Net zoals ook nog steeds in Polen, het land met een bevolking die de nazi's
flink geholpen heeft Joden aan te geven en uit te roeien. Ondanks de status
als "Untermensch" die ze in de ogen van de nazi's als Slavisch
volk hadden...
Auteur: Harry Westerink
Kerkhervormer Luther inspireerde Hitler
Het felle antisemitisme van de zestiende eeuwse kerkhervormer Maarten
Luther was mede bepalend voor het klimaat waarin de nazi's 6 miljoen Joden
vermoordden, aldus René Süss in zijn recente studie "Luthers
theologisch testament".(1) Luthers
jodenhaat vormde geen uitglijder, maar behoorde tot de kern van zijn reactionaire
geloofsleer. Toch beschouwen velen hem ook nu nog als een van de
grootste Duitse en christelijke helden aller tijden.
Luther is bekend geworden door zijn strijd tegen de rooms-katholieke
kerk tijdens de Reformatie. Vooral de handel in aflaten, waarmee rijken
hun zonden konden afkopen en een plaats in de hemel konden bemachtigen,
wekte zijn ergernis. Hij zette zich ook af tegen de heiligenverering,
de relikwieëncultus, het celibaat en de pauselijke hiërarchie.
Zo is hij in de dominante geschiedschrijving over het christendom te boek
komen te staan als een voorvechter van emancipatie en individuele zelfbeschikking
en een bestrijder van roomse corruptie en uitbuiting van de armen. Omdat
hij de bijbel in het Duits vertaalde en aan de
wieg stond van het Duitse nationalisme, wordt hij ook nog steeds geprezen
als boegbeeld van de Duitse eenheid.
Gezagsgetrouw
Uit onderzoek van Süss en andere Luther-critici blijkt hoe onterecht
dit positieve imago van de reformator is. Luther nam belangrijke elementen
uit de oerconservatieve rooms-katholieke leer over en versterkte die zelfs.
Wie onderaan de sociale hiërarchie stond of van de dominante maatschappelijke
normen afweek, kon rekenen op zijn tomeloze haat. Zijn
geschriften vormen tesamen één grote scheldpartij tegen
joden, vrouwen, ongelovigen, boeren en gehandicapten, en verder tegen
iedereen die zich niet wenste te onderwerpen aan de tirannie van
de adel en de vorsten. Onderdanen zouden zich nooit tegen het staatsgezag
mogen verzetten, want die macht zou "van God gegeven" zijn.
"Het is beter als tirannen 100 onrechtvaardigheden tegen het volk
begaan, dan wanneer het volk een enkele onrechtvaardigheid tegen de tirannen
begaat", aldus Luther. "Hoe slecht het bestuur ook moge zijn,
toch zou God het dulden van zijn bestaan verkiezen, liever dan het gepeupel
toe te staan te muiten, met hoeveel recht zij ook mogen handelen. Een
vorst hoort vorst te blijven, welk een despoot hij ook moge zijn. Hij
onthoofdt noodzakelijkerwijs toch maar weinigen, daar hij onderdanen moet
bezitten om heerser te kunnen zijn." Luther ruilde zo de ene autoritaire
geloofsleer, het rooms-katholicisme, in voor de andere, het lutheranisme.
Die vorm van protestantisme werd door zijn gezagsgetrouwheid vooral populair
onder middenstanders en ambtenaren. Het
lutheranisme kreeg vooral in Duitsland veel aanhang. Nederland
ging meer voor het calvinisme, de leer van de reformator Johannes Calvijn.
Toen arme en verpauperde boeren in 1524
onder leiding van Luthers collega-theoloog Thomas Münzer in
opstand kwamen tegen de overheid die hen genadeloos uitzoog, koos Luther
onvoorwaardelijk de kant van de machthebbers. In
zijn vlugschrift "Tegen het roofzuchtige en moordlustige boerenvolk"
riep hij hen op om korte metten te maken met mensen in verzet. "Daarom
moet, in het openbaar of achter gesloten deuren, elke opstandeling worden
doodgeslagen, gewurgd of doodgestoken, waarbij
men moge bedenken dat er niets vergiftigenders, schadelijkers en duivelser
is dan een oproerling, opdat hij als een dolle hond om het leven wordt
gebracht."
Ook "heksen" en gehandicapten moesten van hem
vervolgd en vermoord worden, omdat ze "duivels" zouden zijn.
Vrouwen waren in zijn ogen alleen maar broed-
en baarmachines die in dienst van God kinderen moesten krijgen
en daarvoor zo nodig in het kraambed behoorden te sterven.
Smaadschrift
Het meest maniakaal ging Luther tekeer tegen joden. Zelfs
in een tijd waarin religieus antisemitisme doodnormaal was en joden als
tweederangs mensen werden behandeld, viel zijn volkomen doorgedraaide
en uitzinnige jodenhaat velen toch nog op. "Hij is een meester in
het verdraaien, kwaadspreken, lasteren en overdrijven", stelde bijvoorbeeld
zijn - eveneens antisemitische - tijdgenoot Erasmus.(1)
In "Over de joden en hun leugens", een van de afschuwelijkste
antisemitische smaadschriften aller tijden, noemt
Luther de joden onder meer:
"Gods- en profetenmoordenaars",
"bloedhonden", "duivelskinderen", "leugenaars",
"adderengebroed", "volksverleiders", "woekeraars",
"wurgers", "rondlummelende schooiers", "weerzinwekkend
uitvaagsel" en "schimmelig soepzootje". Joden zouden "verblind"
zijn, "vervloekt", "boosaardig", "wraakzuchtig",
"gierig", "begerig", "lasterlijk", "afgunstig",
"hoogmoedig", "bezeten", "halsstarrrig"
en "onverbeterlijk". Ze zouden "ons" overheersen,
"ons" water vergiftigen, en "onze" kinderen stelen,
hen doorboren en hun bloed opvangen om dat te verwerken in matses, joodse
broden. Ze zouden "ons ongeluk" zijn.
Met grof
geschut brengt Luther vrijwel het hele arsenaal aan antisemitische
mythes en stereotyperingen in stelling. Alleen het raciale
antisemitisme ontbreekt bij hem vanzelfsprekend, want dat werd pas ontwikkeld
in de negentiende eeuw.
Luther was een van de eersten die zei
dat men zich van de joden moest ontdoen door hen allemaal te doden. Bij
hem begint de ideologie van de "Endlösung"
van de "Judenfrage", het gruwelijke streven naar een
wereld zonder joden. Eeuwenlang hadden de christelijke machthebbers en
ideologen betoogd dat het jodendom als religie overbodig was geworden
en weg moest. Door de geboorte van Jezus, de veronderstelde zoon van God,
zou de belofte van de komst van de messias zijn vervuld. Nu de joden Jezus
niet als de messias wensten te aanvaarden en hem zelfs zouden hebben gekruisigd,
zouden ze door God zijn verworpen en verdoemd. God zou de joden hebben
gestraft door hen voor eeuwig in ballingschap te sturen. Hij
zou niet langer de joden als het uitverkoren volk
beschouwen, maar de christenen.
"Daarom nu en voor altijd: weg
met de joden!", luidde de kern van Luthers aanbevelingen
aan de autoriteiten in zijn tijd. Want
"wij dragen er schuld aan dat wij hen niet dood slaan". Hij
spoorde de machthebbers aan om werk te maken van de jodenvervolging.
"Terwijl de vorsten en de overheden erbij zitten te snurken met
hun mond open, laten ze de joden uit hun geopende beurzen en kasten
nemen, stelen en roven wat ze willen. Dat wil zeggen: ze laten zichzelf
en hun onderdanen door de woekerpraktijken van de joden kwellen en uitzuigen
en zich met hun eigen geld tot bedelaars maken. De
joden echter verkeren in ballingschap en behoren
beslist niets te bezitten en hetgeen zij bezitten behoort in feite ons
toe, want ze werken niet en verdienen dus niets van ons. Daarom
behoren wij hen ook niets cadeau te geven. Toch bezitten zij ons geld
en ons goed en zijn zo onze heren in ons eigen land, terwijl zij in
ballingschap zijn. Wanneer een dief 10 gulden steelt, dan moet hij hangen,
pleegt hij straatroof, dan kost hem dat de kop. Een
jood echter, wanneer hij door zijn woeker 10 ton goud steelt en rooft,
is liefdevoller dan God zelf",
klaagt Luther, bij wie dit sociaal-economisch antisemitisme soms
zelfs nog de overhand lijkt te krijgen boven het traditionele religieuze
antisemitisme.
"Het is hun schuld
(de Joden) dat wij ons in het zweet moeten werken om ons geld
en goed te verdienen. Zij zitten intussen achter de kachel te luilakken.
Ze nemen het er goed van, vreten, zuipen, laten winden en leven prinsheerlijk
van wat wij door onze arbeid verkregen. Ze houden ons gevangen en leggen
beslag op onze goederen door hun vervloekte gewoeker.
Ze bespotten ons en ze verachten ons omdat wij werken en hen luie edelen
laten zijn ten koste van het onze en de onzen."
Vanuit een door hemzelf verzonnen underdogpositie verweet Luther de
machthebbers dat ze zich door joden lieten overheersen. In feite echter
werden de joden in de tijd van Luther veelal onderdrukt, vogelvrij verklaard
en verdreven.
Tv-kwis
"Al kan men Luther niet schuldig verklaren aan de
misdaden van de nazi's, van zijn mede-aansprakelijkheid voor de opkomst
en voor de misdadige geschiedenis van dit antisemitisme is hij niet vrij
te pleiten. Op zijn minst moet men zeggen dat mede door Luther
de drempel van verdrijving naar liquidatie van de joden beduidend is verlaagd",
aldus Süss. Wat Hitler heeft gedaan, heeft Luther aangeraden, met
uitzondering van de gaskamers. Luther was een wegbereider van de shoah.
Dat is de onontkoombare conclusie die men uit Luthers geschriften moet
trekken. Hij stelde in "Over de joden en hun leugens" in een
zevental punten een pogromprogramma op dat de nazi's in de twintigste
eeuw consequent hebben uitgevoerd, te beginnen met de Kristallnacht op
9 november 1938. "Ten eerste moet men hun synagogen
of scholen in brand steken en wat niet wil
branden moet men met aarde overdekken, zodat geen mens er een steen of
een sintel meer van ziet, voor eeuwig niet", aldus Luther.
Verder riep hij op om de huizen van joden te verwoesten, hun religieuze
boeken af te nemen, hun rabbijnen op straffe van de dood te verbieden
voortaan nog te onderwijzen, hen een straatverbod te geven, hen "het
woekeren" te verbieden, al hun geld en sieraden in beslag te nemen,
en dwangarbeid voor "jonge sterke" joden in te voeren. En als
de machthebbers dit allemaal niet wilden of konden doen, dan moesten ze
de joden in elk geval "het land uitdrijven, richting Jeruzalem",
aldus Luther. Onder zijn invloed gingen Duitse vorsten de joden meer vervolgen.
De nazi's hoefden Luthers systematische demonisering
van de joden niet aan te dikken om er dankbaar gebruik van te kunnen maken.
In 1923 prees Hitler Luther als
het grootste Duitse genie, die "de Jood zag zoals wij hem pas vandaag
beginnen te zien". In de dagen na de Kristallnacht schreef
de bisschop van Thüringen juichend dat Luther, geboren op 10 november
1483, zich geen mooier verjaardagsgeschenk had kunnen wensen. Ook tijdens
de Tweede Wereldoorlog beriepen veel kerkelijke machthebbers in Duitsland
zich op Luther om het vernietigingsbeleid tegen Joden te rechtvaardigen.
Tijdens de Neurenbergprocessen na de oorlog verdedigde Julius Streicher,
hoofdredacteur van het antisemitische hetzeblad Der Stürmer, zich
door aan te geven dat zelfs een door vriend en vijand bejubeld "genie"
als Luther de Joden haatte. "Hij zou vandaag beslist in mijn plaats
op de beklaagdenbank hebben gezeten, als "Over de joden en hun leugens"
door de aanklagers ingebracht zou zijn", aldus Streicher.
Ook de laatste jaren is Luther nog steeds flink populair.
In 2003 belandde de reformator tijdens een Duitse tv-kwis op de
tweede plaats van "grootste Duitser"
ooit en in de film "Luther" werd hij neergezet als "Duitse
held die de Middeleeuwen beëindigde". Ook de sociaal-democratische
SPD en Die Grünen hebben Luther gepromoot als bevrijder en hervormer
en als symbool van de Duitse natiestaat. De Lutherse
Wereldfederatie (LWF) neemt sinds de jaren 80 weliswaar nadrukkelijk
stelling tegen antisemitisme, maar weigert om Luthers medeverantwoordelijkheid
voor de jodenvervolging door de nazi's onder ogen te zien. Luther wilde
geen Kristallnacht, beweerde de lutherse emeritus hoogleraar Boendermaker
in een reactie op de studie van Süss. Maar
een pogrombeleid tegen joden was nu juist precies wat de kerkhervormer
voorstelde. Ook de nieuw gevormde Protestantse Kerk in Nederland
(PKN), bestaande uit 2,3 miljoen hervormden, gereformeerden en lutheranen,
zal zich meer met Luthers antisemitisme uiteen moeten gaan zetten. Als
LWF-lid wil de PKN ook opkomen voor "de lutherse traditie" binnen
het Nederlandse protestantisme. De vraag is of de PKN daarbij wel voldoende
afstand gaat nemen van "de lutherse traditie" van jodenhaat.
Primaire bronsite:
http://www.gebladerte.nl/11291f82.htm
http://www.gebladerte.nl
Secundaire bronsite:
http://www.hanslangbroek.nl/paginas/hitlerenluther
Commentaar Dewanand
Ik kon dit bijna niet geloven toen ik het las op de website
van Hans Langbroek. Dit is echter iets wat ik steeds opnieuw benadruk,
want jodenhaat en nazisme bestonden reeds voor de
tijd van Adolf Hitler, iets wat ik al heb bewezen. Na de Tweede
Wereldoorlog heeft men Adolf Hitler misbruikt
als zondebok en om de handen schoon te wassen van alle nazistische
blanke christenen, via massapropaganda. Uiteindelijk werd Adolf Hitler
gebombardeerd tot de allerslechtste mens in de wereld en kreeg hij alle
schuld.
Treurig om te beseffen dat joden inderdaad al
tweeduizend jaar vervolgd werden in blank christelijk Europa. Wat
deden joden nou verkeerd? Waarom haatte men hen en waarom haten velen
hen nog? Arme joden. Lees eens meer over
de nieuwe joden uit ons tijdperk, vol rassenhaat en neonazisme, mede versterkt
door de opkomst van internet. Zie onderstaand boek.
(boek)
"Moord op allochtonen"
Is een Holocaust de toekomst van allochtonen en moeten
zij daarom allemaal vluchten voor 2020? paperback Royal 421 pag. 24,77
euro, rubriek: Geschiedenis en politiek
***
Home Podium Politiek
Religie Hindoeisme
Islam Suriname India
Liefde Jongeren
Literair Poezie Zeepkist
Gastenboek Links
Disclaimer Contact
Kritisch Podium Dewanand
Politiek
Alle rechten voorbehouden; All rights reserved
|
|