|
Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium Dewanand Liefde
Spiritualiteit:
Tienermeisjes en spiritualiteit
Offeraar Dewanand
Offercode WART0118
Offerdatum donderdag 14 september 2000
Deel 1
Wat is spiritualiteit niet?
Jong zijn in Nederland is een tijd vol onrust en innerlijke
conflicten, want het leven hier is hectisch en de samenleving is technologisch
en veeleisend. Hindoestaanse jongeren in Nederland kunnen dit als zeer frustrerend
ervaren, want het behoren tot een minderheidsgroep met een dubbele migratie
als voorgeschiedenis, is uitermate complex voor de jonge grijze cellen.
Als jong mens is het vaak nuttig om te weten wat iets niet is, en juist
hierom zal eerst geanalyseerd worden wat spiritualiteit niet is. Allereerst
citeer ik twee veelzeggende verzen uit de Bhagavad Gita.
Vers 8.28 Wie de weg der toegewijde
dienst op gaat, behoudt de vruchten van het bestuderen der Veda’s van het
naleven van strenge zelftucht, het doen van schenkingen of het verrichten
van filosofische en vruchtdragende bezigheden.
Vers 13.8-12 Nederigheid, bescheidenheid, geweldloosheid, verdraagzaamheid,
eenvoud, het benaderen van een bonafide geestelijk leraar, reinheid, evenwichtigheid
en zelfbeheersing; onthechting van al wat tot zinsbevrediging dient, vrijheid
van vals ego, het kwade zien van geboorte, dood, ouderdom en ziekte; niet
gehecht zijn aan kinderen, vrouw, huis en haard, en gelijkmoedigheid zowel
bij aangename als onaangename gebeurtenissen; voortdurende en onverdeelde
toewijding jegens Mij, verblijven op eenzame plekken, onthechtheid van alle
mensen in het algemeen; inzien hoe belangrijk zelfverwerkelijking is en
filosofisch onderzoek verrichten inzake de Absolute Waarheid - dit alles
verklaar Ik tot kennis, en wat hier tegenin gaat is onwetendheid.
Het Hindoeïsme is feitelijk de enige religie ter wereld
waar men streeft naar een extreme vorm van spiritueel bewustzijn, en waarbij
het wetenschappelijk getint onderzoek hiernaar al minstens tienduizend jaar
oud is. Het begrijpen en toepassen van het Hindoeïstische gedachtegoed vereist
feitelijk een spirituele instelling, en hiervoor is en zekere mate van volwassenheid
noodzakelijk. Hierom is onvolwassenheid geen vorm van spiritualiteit, en
dit kan daarom leiden tot misverstanden bij veel jonge mensen. Elke tiener
wil de wijde wereld verkennen en zelf leren hoe alles in elkaar zit. Dus
is vers 13.8-12 erg interessant, want er mag immers zelf filosofisch onderzoek
verricht worden naar de Absolute Waarheid. Dogmatisch geloven kent het Hindoeïsme
niet. Dit betekent dat elk kuikentje het nest mag verlaten om door schade
en schande wijs te worden. Maar als dit kuikentje koppig blijft en niet
doorleert, dan zal het veel problemen ondervinden. Juist hierom moet het
kuikentje zorgen dat het eerst veren en stevige poten krijgt, voordat het
gaat vliegen. Dit cryptische verhaaltje zal enigszins uiteengerafeld worden.
Er zijn best veel mensen die zich bezig houden met spiritualiteit in Nederland. Het vreemde is echter dat iedereen andere definities hanteert, waardoor er veel verwarring kan ontstaan bij jongeren. Volgens de theorie van het Hindoeïsme zijn samadhi en nirvana het einde van spiritualiteit, maar er is een giftig addertje onder het tapijt. Want deze zijnstoestanden kunnen niet in vijf minuutjes verwezenlijkt worden, en dit is de grootste fout die ik jongeren zie maken tegenwoordig. Ze willen alles even regelen en denken dat ze daardoor gelukkiger, rijker, mooier, romantischer, slimmer of zelfs potenter gaan worden. Nee, fout, want nirvana is het ophouden met bestaan als menselijk individu, en dat is iets waar een gezonde tiener absoluut geen zin in heeft. De tiener zit juist in een ontwikkelingsfase waarbij de geldingsdrang van het zelf (ich, anima) centraal staat, en hierom is nirvana af te raden. Normaliter duurt het bereiken van samadhi minimaal twintig jaar, en zoveel geduld heeft een tiener beslist niet. Dus de boodschap is dat spiritualiteit niet vijf minuten duurt, maar een hard geestelijk ontwikkelingstraject van vele decennia beslaat. En het kan ook niet even met een mobieltje geregeld worden. Nog erger, een spiritueel mens wil geen buzzer of een mobieltje, want het verrassende gebliep stoort tijdens het mediteren en gedurende de introspectieve zijnstoestanden.
Het Hindoestaanse gezin.
Soms zie ik jongeren die in een materialistisch ingesteld
gezin zijn opgegroeid. In zulke gezinnen staan geld en bezit centraal. Vader
droomt bijvoorbeeld ervan om miljonair of iets dergelijks te worden, en
moeder wil de duurste afwasmachine van Nederland. Het kind wordt dan geïndoctrineerd
door de materialistische ouders, en kan uiteindelijk in een geestelijke
leegte terechtkomen. In de tienerfase zou dan opeens belangstelling kunnen
ontstaan voor spiritualiteit, omdat er een behoefte is om de lege innerlijke
wereld te vullen, maar dan zijn er ontzettend veel mentale blokkades, die
gedurende de materialistische opvoeding gecreëerd zijn. Het wordt dan moeilijk.
De weg naar spiritualiteit wordt dan altijd tweemaal langer, en soms zelfs
onbereikbaar. Hierom is het heel slecht als een Hindoestaanse jongere opgegroeid
is in een materialistisch gezin. Helaas komt dit vaker voor dan de statistieken
kunnen voorspellen.
In Nederland zijn er mensen die geloof en spiritualiteit
als hobby zien. Dit is iets wat uitermate betreurenswaardig is, want dit
soort zaken zijn geen tijdverdrijf of gezelschapsspelen. Helaas nemen Hindoestaanse
jongeren deze visies onbewust over en kunnen dan niet meer doorgroeien tot
zelfbewuste mensen. Er is altijd een verband geweest tussen geloof en spiritualiteit
in het Hindoeïsme. Zodra een mens de kern van de Bhagavad Gita begrijpt,
dan begint feitelijk de spirituele groei, als een kleine bloemknop aan een
rozenstruik. Elk uur staat dan voor een jaar groei van een tiener, totdat
de bloemknop een geurende roos is, en voedsel aan ijverige bijen schenkt.
Precies zo geeft een spiritueel ontwikkeld mens nectar aan alle levende
wezens die het tegenkomt.
Deel 2
Tienermeisjes en spiritualiteit
Velen geloven dat meisjes spiritueler zijn dan jongens,
omdat zij meer gevoelens hebben, maar niets is minder waar. Een meisje is
hoe dan ook inderdaad anders, dan een jongetje, en juist hierom moet zij
zich verder ontwikkelen en innerlijk groeien. Dat het soms goed mis gaat
met jonge Hindoestaanse meisjes in Nederland is een hard feit uit het straatbeeld
van Den Haag en Rotterdam. Maar wat is de oplossing? Kan het rechte pad
herontdekt worden? Is spiritualiteit de weg van een meisje? Het Hindoestaanse
tienermeisje in Nederland staat bloot aan een heleboel ongewisse invloeden
en kan op een gegeven ogenblik de weg naar huis niet meer vinden. Dan is
de tijd rijp om de innerlijke krachten te doen ontwaken en een sterker zelfbewustzijn
te ontwikkelen, met vaste normen en waarden. Er zijn theorieën over de maatschappij
waarbij wordt beweerd dat de denk- en leefwereld van het tienermeisje feitelijk
de morele gezondheid van de hele samenleving weerspiegeld, en juist hierom
is het noodzakelijk dat de meisjesgeest verder wordt ontwikkeld. Het gezin
waarin men opgroeit is de eerste plaats waar dit proces plaatsvindt en hierom
moeten ouders letten op de handel en wandel van hun kwetsbare dochtertjes,
want als het mis gaat dan gaat een kostbaar bezit verloren voor de groep,
en is er geen weg terug. De basis van spiritueel denken is het ontstijgen
van de eigen behoeften en het verruimen van de grenzen van het bewustzijn.
De ultieme spiritualist leeft voor de samenleving, en staat er heel dicht
bij, maar het vreemde is wel dat zo iemand toch heel ver staat van de mensheid.
Afstand houden van de slechte aspecten van de straatbewoners is belangrijk,
want vuil is moeilijk afwasbaar. Doordat de geest en het lichaam van een
tienermeisje snel vervuilt kunnen worden door vreemde elementen is het noodzakelijk
dat zij leert om goede beslissingen te nemen, en daarbij het spirituele
niet te vergeten. Uiteindelijk is een sterk geloof in het Hindoeïstische
gedachtegoed de ultieme oplossing voor alle problemen van een tienermeisje,
omdat de voordelen bewezen zijn door het verleden. Onzekerheid is een groot
probleem van veel Hindoestaanse tienermeisjes en ze zoeken naarstig naar
een anker op de oceaan van het Nederlandse vasteland. De basis van spirituele
oplossingen is altijd het leren kiezen voor een onbevlekt pad, en leren
leven met de eigen tekortkomingen. Dit zal nader uitgelegd worden.
Laatst mailde een Hindoestaans meisje mij
dat zij een "emancipated girl" is. Dit betekende dat zij meer vrijheid
zocht in het leven en daarom met veel jongens om wilde gaan. Het interessante
hiervan is dat zij het begrip emancipatie zelf had bedacht en het begrip
helemaal uit de ware context had gerukt. Omgaan met een heleboel jongens
is geen bewijs van emancipatie, maar een bewijs dat ze zoekt naar liefde,
warmte en geborgenheid, die zij thuis waarschijnlijk niet vindt. Een vriend
kan een jong meisje best veel steun bieden, maar is het wel verstandig om
het geluk op straat te zoeken? Geluk ligt besloten in het innerlijk, en
dat is het grootste geheim van de spirituele weg. Door ontwikkeling van
het eigen bewustzijn ontstaat er een groter gevoel van innerlijke stabiliteit
en deze weg biedt meer rust, zekerheid en een veilig gevoel, dan een heleboel
jongens, die vaak alleen uit zijn op seksueel contact of iets dergelijks.
Op zich is dit een probleem van veel jonge meisjes in Nederland, want de
massamedia staan boordevol met propaganda over veilige seks (twee condooms)
en vakantieliefdes. Is dit wel echt bevorderlijk voor de innerlijke rust
van tienermeisjes, kan een mens afvragen. Er is nooit een degelijk televisieprogramma
over spiritualiteit voor meisjes en dat is zonde van de geldverslindende
zendtijd.
Elk tienermeisje heeft hoe dan ook leiding
nodig in het leven, en daarom is het ontwikkelen van een spiritueel bewustzijn
heel nuttig voor een positieve levensloop en innerlijke rust. Tijdens
de tienerfase veranderen heel veel dingen bij meisjes en dat werkt heel
verwarrend door in het gedrag en de denkwijze. Als de ouders alles in goede
banen leiden dan ontstaan er geen grote problemen, en kan het meisje deze
fase probleemloos doorstaan. Gevoelens die ontwaken verwarren de denkwereld
en er ontstaat behoefte aan een weg naar de toekomst. Tijdens deze richtingloze
tienerfase is het gevaarlijk om alle kanten op te mogen fladderen, want
de snelweg van het jonge leven is niet altijd veilig om over te steken.
Elk meisje heeft een kwetsbaarder innerlijk dan een jongen, en het is noodzakelijk
om ontoelaatbaar gedrag te voorkomen. Een bloem kan immers maar een keer
mooi zijn, en verdort daarna heel snel.
Meisjes leren tegenwoordig om zelf keuzes te maken, maar
men leert ze daarbij geen zelfvertrouwen en innerlijke rust is ver te zoeken.
Er kan voor een miljoen dingen gekozen worden en de ene man is altijd beter
dan de andere, zodat uiteindelijk de beste man onvindbaar is, en gekozen
wordt voor een inferieur Nederlands exemplaar. Dit is geen spirituele oplossing,
want het innerlijk van een meisje moet eerst gestabiliseerd worden en pas
als het volwassen en sterk is, kunnen er verstandige beslissingen genomen
worden. De geesteswereld is de basis van het denken en het is daarom goed
om het te vullen met hoogwaardige literatuur, zoals de Vedische geschriften
of de Bhagavad Gita. Dit laatste geschrift kan elk onzeker Hindoestaans
tienermeisje beter vullen dan welke man dan ook. Hierdoor wordt het bewustzijn
sterker en ontstaat er een eeuwig gevoel van gelukzaligheid in het broze
meisjesinnerlijk. Het is helaas triest dat er nooit een vers uit de Gita
of Veda's wordt afgedrukt in de landelijke Nederlandse kranten, want dan
pas zou hier de beschaving echt beginnen. Gelukkig zijn er al een aantal
Westerse geleerden die de kracht van het Hindoeïsme hebben ontdekt, maar
zich afvragen of het niet te laat is voor de Nederlandse tienermeisjes.
Voor de meeste Hindoestaanse meisjes is het gelukkig niet te laat, want
een deel laat het intellect zegevieren en kiest voor een anker in de eigen
cultuur, zodat het eigen volk ook in een verenigd Europa zal voortbestaan,
en van totale uitroeiing of assimilatie wordt gered. Ouders moeten het Hindoestaans
tienermeisje leren dat zij evenveel waard is als elk ander Nederlands meisje
en dat de eigen cultuur en tradities op een nobeler niveau staan. Hindoestanen
zijn nu het nieuwste Europese volk in het verenigd Europa van 2001 en onze
meisjes moeten zich daarvan terdege van bewust zijn, door een sterk spiritueel
bewustzijn te ontwikkelen, dat het primitieve niveau ontstijgt.
Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium Dewanand Liefde Alle rechten voorbehouden; All rights reserved
|
|